Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av peudy
Senaste månaden har V70 (2007) fått nya bromsar (skivor+ok) och kamrem inkl vattenpump.
Förra helgen bytte jag till vinterdäck och sedan dök det upp ett missljud efter ca 1,5 km körning. Det låter som att något ligger emot något som snurrar. När jag bromsade försvann det men kom tillbaka efter en stund. Blev värre, så kollade däcken. Såg att framdäcken hamnat med fel rotationsriktning, så byte plats på dem. Missljudet försvann oh var bort ca 3 mil. Men så kom det tillbaka dagen efter. Det kommer och går. Klart mest störande när man kör långsamt. Ljudet oförändrat när man trycker ned kopplingen. När jag körde runt häromdagen tyckte jag ljudet försvann när jag svängde vänster. Hoppas på tips vad det kan vara…
av peudy
Kollade när jag satte framdäcken i rätt rotationsriktning. Då låg den inte an men den kanske rör på sig när man kör. Testar lägga upp några bilder.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Gick möjligen verkstan på med slägga för att få loss bromsskivan och skadade hjullagret? Eller möjligen satte sista spiken i kistan på ett redan slitet lager.
Morrande hjullager brukar bli tysta(-re) när man svänger åt det håll där det dåliga hjullagret avlastas..
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag gissar ändå på ett bromsskölden tar i, eller att det ligger en sten mellan skiva och belägg.

Testa att hissa upp vänster sida och lägg ett finger på fjädern samtidigt som du snurrar på hjulet, då känner du om det skulle vara ett hjullaget som är dåligt.
av VolvoTotte
Inget svar på din fråga angående missljudet, men det ser ut som fjädern på höger sida är av eller sitter i fel läge. Men det kanske du är medveten om! se bilden
IMG_9908.jpeg
IMG_9908.jpeg (3.49 MiB) Visad 4645 gånger
av peudy
Körde 2 mil idag, missljudet kom bara sista 100 metern innan jag kom hem och försvann när jag bromsade för att köra in på uppfarten. Det dyker oftast upp när man kör ganska långsamt. Ingen broms var varmare än någon annan. Kollade på fjädern men kunde inte se något trasigt/konstigt. Är bilden otydlig eller missar jag något?
Skulle det kunna vara något med kamremen? När man hör ljudet spelar det ingen roll om man trampar på kopplingen. Ljudet är kvar. Då borde det väl ljudet inte komma från kamremen?
av VolvoTotte
Tyckte det såg ut som det var fjäderns nedre ände man såg vid pilen. Den ska ju sitta som i en fördjupning i nedre fjädertallriken. Men det kan vara en synvilla.
Är du säker på att missljudet kommer framifrån? Tänkte på att man ibland kör med samma hjulbultar på både vinterhjul och sommarhjul, kan dom vara för långa och ta i bromsbackarna bak kanske.
Användarvisningsbild
av Erik Å
VolvoTotte skrev: ons 27 nov 2024, 23:33 .. kan dom vara för långa och ta i bromsbackarna bak kanske.
Skruven som håller bromsskivan är definitivt inte original, kolla att den inte är så lång så att den skrapar emot hjullagret..
Läckage kylarvätska

Hej! Jag märkte idag att kylarvätskan ha[…]

Utifrån hur slitaget ser ut på givaren[…]

Elpriset

Och bättre kanske det blir, om spanien kö[…]

App i sensus V90 CC ‘17 T5.

Takk. Abm er i orden. Nedlasting av apper som ikke[…]