Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sicnarf
Det enda jag hittar i säkringar vid förardörren är 32, CEM säkringen, inget annat relevant.
Tror knappast det har betydelse här SToffe93 bilen eller för XC90AFRICA bilen heller.
Fuses in the passenger compartment
Number Description Amperage
1 Left low beam 10A
2 Right low beam 10A
3 Low beam headlights 15A
4 High beam headlights 20A
5 Power driver’s seat 30A
6 Power passenger’s seat 30A
7 Heated front seat – left 15A
8 Heated front seat – right 15A
9 ABS 5A
10 Left high beam 15A
11 Right high beam 15A
12 Headlight wipers 15A
13 Electric socket 12 V 20A
14 Power passenger’s seat 5A
15 Audio system 5A
16 Audio system 20A
17 Radio amplifier 30A
18 Front fog lights 15A
19 VNS display (option) 15A
20 Transport switch 15A
21 Transmission module 10A
22 Direction indicators 20A
23 Headlight switch module; module for electrical connections; climate control system; onboard diagnostic connector; steering wheel lever modules 5A
24 Relay for extended X-feed: climate control system; power driver’s seat; text window; shiftlock geartronic 10A
25 Ignition switch; Relay starter motor 10A
26 Control module – climate control blower 30A
27 Central locking system; power windows 15A
28 Power sun roof; courtesy lights; vanity mirror lights 10A
29 Telephone (option) 10A
30 Left front/rear parking lights 10A
31 Right front/rear parking lights; license plate lights 10A
32 Central electrical module; interior courtesy lights; power steering 10A
33 Fuel pump 15A
34 Power sun roof 15A
35 Defroster; Lighting; Sideview mirrors; central locking system; power windows – left front 25A
36 Defroster; Lighting; Sideview mirrors; central locking system; power windows – right front 25A
37 Power windows – rear doors 30A
38 Siren alarm
av SToffe93
Nja säkring tror jag inte då det hoppat igång ibland. Och med alla fel som var innan det la av helt så är det nog bara lämna in på lagning eller sälja som gäller.
Kostar ca 2000:- att få mätarhuset lagat oavsett fel hos en lokal verkstad. Känns dumt att lägga ner dessa pengar på något dyligt.

Kanske blir sälja den som reservdelsbil ändå :-(
av sicnarf
Ett ganska bra pris för att få en fungerande bil, om nu detta vore felet. Har sett att de brukar begära uppåt 3000 kr för sånt annars . Vad heter firman och vart ligger denna?
av SToffe93
sicnarf skrev: mån 24 okt 2022, 16:37 Ett ganska bra pris för att få en fungerande bil, om nu detta vore felet. Har sett att de brukar begära uppåt 3000 kr för sånt annars . Vad heter firman och vart ligger denna?
Hittade ett blogginlägg nånstans av Ziptuning som är ett företag här i Sundsvall. Där stod de i alla fall 2 tusen oavsett fel på mätarhuset. Om det fortfarande är så törs jag inte svara på, har inte pratat med dom ännu.
Hakar på lite här , har en s 60 2002 som hade samma problem , blinkade och rullade å höll på , läste så mkt jag kunde här på forumet och enligt det skulle det vara DIM,en som det var fel på , så jag skickade iväg till OBD för omlödning . Väl tillbaka så satt jag den på plats och allt funkade . Åker å besiktar bilen och nån vecka senare är allt likadant igen . Här står jag nu , allt fungerar på bilen förutom att instrumentet är svart , alltså inga mätare funkar dock så funkar helljus lampa , bältes lampa och motorlampa . Har varit på verkstan och tagit ut felkoder ,och enligt den så är det fel på det mesta ,DIM ,CEM ,SRS , är det nån som haft liknande fel är jag tacksam för info , har kollat säkringar , plockat ned CEM,en och ruckade lite på relä,er och kontakter men inget hjälper mvh Roger
Senast redigerad av 2 roggasrör, redigerad totalt 0 gång.
Hej ,

Först :

Ingen CEM är kass , Ingen säkring har gott.

Är DIM svart är DIM felet.

Felkoder :

Dom du rada upp här är följefel pga DIM som är trasigt.
Abs gnäller om att abs indikator inte funkar .
CEM gnäller för fel signal i kommunikationen.

I den 7nde inlägg har TS länken till forums bästa tråd vad det handlar om DIM problem av Johnnype. Jag skrev där med.
Läs tråden. Finns i princip allt som löser DIM problemen i denna tråd.

2002 behöver grejor av en 2002 allt annat passar INTE mjukvaran. Det gäller alla moduler !!

Hadde samma problem som du. Fast i mitt fall bytte förra ägare DIM till ett 2000 och inget funkar. Då den original inte fanns köpte jag ett från skroten från en 2002.
Plug and play .

Det bästa lösningen är att reparera den befintliga DIM .

Om bilen inte har massa annan fel så hade jag gärna laggt 2000 kr för få en fungerande bil.

Alternativet är att du köper en annan och då kommer med 2000 kr inte långt.

Så resonerar jag iaf.

Mvh LS
av SToffe93
Hej igen, varit inaktiv en längre tid men tänkte återkoppla lite hur det löste sig.

Skickade iväg instrumenthuset till LB Styrdon & Datateknik i Kramfors och fick tillbaka det inom 7 dagar. Fungerar fortfarande problemfritt nu över 2 år senare.
Visst, det kostar ca 2600:- men då fungerar det också. Kan inte anant än rekommendera dom.

Som ovan skrev är det bättre att reparera befintlig. Mvh
Läckage kylarvätska

Hej! Jag märkte idag att kylarvätskan ha[…]

Utifrån hur slitaget ser ut på givaren[…]

Elpriset

Och bättre kanske det blir, om spanien kö[…]

App i sensus V90 CC ‘17 T5.

Takk. Abm er i orden. Nedlasting av apper som ikke[…]