- lör 09 nov 2024, 16:19
#1594504
Volvo V70N
Årsmodell: 2003
Motor: B 5244 S
Fel: Motorlampa tänds med felkod P0420 (Catalyst System Efficiency Below Threshold Bank 1)
Fel uppstår efter exakt 10mil. Tar man sedan bort med felkoden med OBD2-dator så återkommer felet igen efter exakt 10mil.
När jag tittar med OBD2-dator på lambdasonden som sitter på katalysatorn (bakre) under tiden bilen står still på tomgång (motorn har körts ordentligt och är varm) så ligger den oftast relativt högt i värde, cirka 0.75V och svänger mellan 0.3 – 0.9 fast då kortvarigt.
Jag får också kortvarigt cirka 1 gång ungefär varje 2min att OBD2-datorn tappar kontakten med lambdasonden och det står N/A (Not Available) Jag kan inte svära på att det är ett fel på sensorn eller om det är OBD2-datorn som strular då det i detta fall är en lite billig historia från Kina. (Min stora OBD2-dator hittar inte ens den sensorn tyvärr)
Efter att ha hissat upp bilen och tittat om det eventuellt skulle vara ett läckage i avgassystemet mellan främre och bakre lambdasond och det är därför motorlampan med felkod tänds var 10mil.
Så kan jag inte se eller höra något läckage.
Testade detta på två sätt.
Först genom att motor går och någon gasar och jag låg under bilen och lyssnade och tittade.
Sedan även när bilen är avstängd genom att täta ett tryckluftsmunstycke bak i avgassystemet och trycka kompressorluft framåt samtidigt som jag ligger under, lyssnar och sprutar sopvatten där läckage kan misstänkas, men kan inget se eller höra.
Vid motor startad och gaspådrag så tillkommer två fenomen som kan luta åt att det är en trasig eller igensatt katalysator jag har med att göra.
1# Efter gaspådrag och man släpper på gasen så hostar motorn till och skjuter ut en puff ur avgasröret. Gör den så när den går för rikt? Vilket mätvärdet på lambdasonden verkar påvisa.
2# Vid 30%-40% av gaspådragen så hör man en bang ifrån under bilen och i närheten av katalysatorn.
Min tanke är förstås att något inne i katalysatorn lossnat, men inget skramlar ju när man kör.
Min andra tanke är att det kan vara avgassystemet i sin helhet som flyttar sig och avger detta ljud.
Vad som talar för att katalysatorn kan vara slut är att den verkar ha körts korta sträckor och väldigt lite motorväg under sin livstid på 27000mil.
Sedan kan det absolut vara så att katalysatorn är igensatt pga av att motorn går för rikt redan från början.
Jag tänkt lite om det kan vara någon tryckluftsslang i motorutrymmet som släppt/gått sönder och motorn därför går rikt.
Men har inte tittat jättenoga på det än.
Jag har rengjort Luftmassesensorn efter luftfiltret efter att upptäckt att förra ägaren lämnade luftfilterlådan öppen och den var full med skit.
Sista utvägen som den är just nu är ju att byta katalysator och lambdasonder.
Vad är eran syn på detta? Är tacksam för alla typer av tips. Är det något mera jag kan prova?
Årsmodell: 2003
Motor: B 5244 S
Fel: Motorlampa tänds med felkod P0420 (Catalyst System Efficiency Below Threshold Bank 1)
Fel uppstår efter exakt 10mil. Tar man sedan bort med felkoden med OBD2-dator så återkommer felet igen efter exakt 10mil.
När jag tittar med OBD2-dator på lambdasonden som sitter på katalysatorn (bakre) under tiden bilen står still på tomgång (motorn har körts ordentligt och är varm) så ligger den oftast relativt högt i värde, cirka 0.75V och svänger mellan 0.3 – 0.9 fast då kortvarigt.
Jag får också kortvarigt cirka 1 gång ungefär varje 2min att OBD2-datorn tappar kontakten med lambdasonden och det står N/A (Not Available) Jag kan inte svära på att det är ett fel på sensorn eller om det är OBD2-datorn som strular då det i detta fall är en lite billig historia från Kina. (Min stora OBD2-dator hittar inte ens den sensorn tyvärr)
Efter att ha hissat upp bilen och tittat om det eventuellt skulle vara ett läckage i avgassystemet mellan främre och bakre lambdasond och det är därför motorlampan med felkod tänds var 10mil.
Så kan jag inte se eller höra något läckage.
Testade detta på två sätt.
Först genom att motor går och någon gasar och jag låg under bilen och lyssnade och tittade.
Sedan även när bilen är avstängd genom att täta ett tryckluftsmunstycke bak i avgassystemet och trycka kompressorluft framåt samtidigt som jag ligger under, lyssnar och sprutar sopvatten där läckage kan misstänkas, men kan inget se eller höra.
Vid motor startad och gaspådrag så tillkommer två fenomen som kan luta åt att det är en trasig eller igensatt katalysator jag har med att göra.
1# Efter gaspådrag och man släpper på gasen så hostar motorn till och skjuter ut en puff ur avgasröret. Gör den så när den går för rikt? Vilket mätvärdet på lambdasonden verkar påvisa.
2# Vid 30%-40% av gaspådragen så hör man en bang ifrån under bilen och i närheten av katalysatorn.
Min tanke är förstås att något inne i katalysatorn lossnat, men inget skramlar ju när man kör.
Min andra tanke är att det kan vara avgassystemet i sin helhet som flyttar sig och avger detta ljud.
Vad som talar för att katalysatorn kan vara slut är att den verkar ha körts korta sträckor och väldigt lite motorväg under sin livstid på 27000mil.
Sedan kan det absolut vara så att katalysatorn är igensatt pga av att motorn går för rikt redan från början.
Jag tänkt lite om det kan vara någon tryckluftsslang i motorutrymmet som släppt/gått sönder och motorn därför går rikt.
Men har inte tittat jättenoga på det än.
Jag har rengjort Luftmassesensorn efter luftfiltret efter att upptäckt att förra ägaren lämnade luftfilterlådan öppen och den var full med skit.
Sista utvägen som den är just nu är ju att byta katalysator och lambdasonder.
Vad är eran syn på detta? Är tacksam för alla typer av tips. Är det något mera jag kan prova?