Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Volvo V70N
Årsmodell: 2003
Motor: B 5244 S

Fel: Motorlampa tänds med felkod P0420 (Catalyst System Efficiency Below Threshold Bank 1)

Fel uppstår efter exakt 10mil. Tar man sedan bort med felkoden med OBD2-dator så återkommer felet igen efter exakt 10mil.
När jag tittar med OBD2-dator på lambdasonden som sitter på katalysatorn (bakre) under tiden bilen står still på tomgång (motorn har körts ordentligt och är varm) så ligger den oftast relativt högt i värde, cirka 0.75V och svänger mellan 0.3 – 0.9 fast då kortvarigt.
Jag får också kortvarigt cirka 1 gång ungefär varje 2min att OBD2-datorn tappar kontakten med lambdasonden och det står N/A (Not Available) Jag kan inte svära på att det är ett fel på sensorn eller om det är OBD2-datorn som strular då det i detta fall är en lite billig historia från Kina. (Min stora OBD2-dator hittar inte ens den sensorn tyvärr)

Efter att ha hissat upp bilen och tittat om det eventuellt skulle vara ett läckage i avgassystemet mellan främre och bakre lambdasond och det är därför motorlampan med felkod tänds var 10mil.
Så kan jag inte se eller höra något läckage.
Testade detta på två sätt.
Först genom att motor går och någon gasar och jag låg under bilen och lyssnade och tittade.
Sedan även när bilen är avstängd genom att täta ett tryckluftsmunstycke bak i avgassystemet och trycka kompressorluft framåt samtidigt som jag ligger under, lyssnar och sprutar sopvatten där läckage kan misstänkas, men kan inget se eller höra.

Vid motor startad och gaspådrag så tillkommer två fenomen som kan luta åt att det är en trasig eller igensatt katalysator jag har med att göra.
1# Efter gaspådrag och man släpper på gasen så hostar motorn till och skjuter ut en puff ur avgasröret. Gör den så när den går för rikt? Vilket mätvärdet på lambdasonden verkar påvisa.
2# Vid 30%-40% av gaspådragen så hör man en bang ifrån under bilen och i närheten av katalysatorn.
Min tanke är förstås att något inne i katalysatorn lossnat, men inget skramlar ju när man kör.
Min andra tanke är att det kan vara avgassystemet i sin helhet som flyttar sig och avger detta ljud.

Vad som talar för att katalysatorn kan vara slut är att den verkar ha körts korta sträckor och väldigt lite motorväg under sin livstid på 27000mil.
Sedan kan det absolut vara så att katalysatorn är igensatt pga av att motorn går för rikt redan från början.

Jag tänkt lite om det kan vara någon tryckluftsslang i motorutrymmet som släppt/gått sönder och motorn därför går rikt.
Men har inte tittat jättenoga på det än.

Jag har rengjort Luftmassesensorn efter luftfiltret efter att upptäckt att förra ägaren lämnade luftfilterlådan öppen och den var full med skit.

Sista utvägen som den är just nu är ju att byta katalysator och lambdasonder.

Vad är eran syn på detta? Är tacksam för alla typer av tips. Är det något mera jag kan prova?
Hej ,

En kattalysator är trots allt en rätt stabilt grej.
Den tål faktiskt mer än vad man tror.

Vad jag vet finns två symtomen för kass kattalysator.
Det ena är att det skramla i den , då är keramiken sönder.
Den andra är att det är typ stopp i den. Mest för keramiken faktiskt har smält ihop pga värme.

Det först nämnde hörs och det sistnämnda märks pga dåligt prestanda av bilen då katten stryper.

Så som du beskriver felet hade jag börjat med att kolla upp fuel trim. Och hur lambdasonden förhåller sig.

Din kina scanner borde kunna det.
Den annan du nämnde har säkert en odb2 funktion.
Bäst är longterm :0 , shortterm: 3 men det är ytterst sällan som det.

Ligger värden i område 10 är det ok.

Visa den massa minus så få den fmkt bensin = rich
Visa den massa plus så få den förlite bensin =
Lean

Finns Youtube videoer om det som förklara.

Kan vara att det är stopp i katten hos din bil om man kördes en lång tid rich , katten blir för varmt o smälter.

Df kolla fuel trim .

Har bilen helt ok prestanda så fixar först bensin problemet om det nu finns ett.
Kan hända att felkod för katten försvinner. Och det är inget fel med katten.
Kan oxå vara lambdasonden som spökar.

Puff i avgassystem är mest tecken på tändnings problem .

Om du vill testa lekage i avgassystem gör så här :

Starta bilen , låt den gå en kort stund , ta en trasa och håll tätt på avgas rör som kommet ut från bilen bak. Asså sista ljuddämpare. Så bygger den upp tryck i avgassystemet.

O.B.S. Max 10 sec.

Är det lekage så pyser det på det stället pga trycket i den.

Be en kompis att trycker trasan på röret medans du kolla under bilen.

Enkelt test.

Tryckluft funkar ej. Enligt mig.

Summa summarum :

kolla om fuel trim är perfekt , skulle det vara fallet byt lambdasonden , finns felet kvar är det nog surt, katten är dyrt och finns inga begagnade pga stölder och priser på skroten.

Mvh LS
Tack så mycket för svar LS.

Bilen har faktiskt bra prestanda, glömde skriva det.
Tack, då bekräftar det nästan att katalysatorn är okej ändå.

Då ska jag forska lite i det du tipsar och prova det.

Tack så mycket för att du tog dig tid.
Hej
Nu har jag felsökt vidare lite:

Kallstart, yttertemperatur drygt 10 grader
Efter cirka 10 minuter av varierande mellan tomgång och cirka 2000rpm fångade jag dessa värden.

På tomgång:
Short Term Fuel Trim: 0 och svänger kortvarigt och sällan mellan -3.9 och 3.9
Long Term Fuel Trim: 0 och svänger kortvarigt och sällan mellan -2.3 och 0)
Bakre Lambdasond: Ganska stadigt på 0.76V

2000Rpm:
Short Term Fuel Trim: 0.8 och svänger kortvarigt och mellan -0.8 och 3.9
Long Term Fuel Trim: Stabil på -2.3
Bakre Lambdasond: Svänger ofta och mellan 0.2 och 0.8

Det känns ju som att det inte är något fel med Fuel Trim?

Sedan vad jag förstår så är det osannolikt att det är läckage i vakuumslang heller, då motorn borde gå Lean om den tjuvar luft?

Jag tittade på den här videon bl.a.

Tacksam för hjälp med hur jag går vidare

Mvh
Hej ,

Ja håller med om att fuel trim ser inte dåligt ut.

Om din long term fuel trim ligger konstant på -2,3 mata den in förmkt bensin. Fast 2,3 är inte mkt.
Att den svänger lite när du gasar är normalt.

Lambda sonden ska oscillera upp o ner.

Har scanntool inkopplat och kör en runda. Kolla hur fuel trim förhålla sig .

Misstanken är att ecm mata i fmkt bensin = rich och det gör att katalysatorn blir för varmt och sätter koden.
Kan vara en dålig lambdasond som mäter fel ibland.
Men försök att konstatera först. Dom kosta ju en slant.

Vakuumlekage är mest på tomgång, då vakuum är som mest.
De yttra sig att lambdasonden mäter hög syrehalt och meddela till ecm att den ska mata in mer bensin. Vilket gör att motorn går rich. Och det kan orsakar katalysator koden med.

Mvh LS
Kolla att gummislangen (typ 8mm med skyddsfläta runtom) till map-sensorn inte har fått torrprickor. Min (MY 2000) gick tvärt av vid nippeln på insuget när jag drog lite i den :-/
Men det ligger knappast bakom P0420
Assisted Air control valve sotar igen med tiden och behöver tvättas, det ger dippar i tomgångsvarvet. Kan nog påverka fuel trim om den fastnar öppen eller stängd..
viewtopic.php?f=19&t=175540&p=1547861
Läckage kylarvätska

Hej! Jag märkte idag att kylarvätskan ha[…]

Utifrån hur slitaget ser ut på givaren[…]

Elpriset

Och bättre kanske det blir, om spanien kö[…]

App i sensus V90 CC ‘17 T5.

Takk. Abm er i orden. Nedlasting av apper som ikke[…]