Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av VolvoXC90
Jag har en XC90 -03 som jag precis gjort 10000mil service på. Man upptäckte då oljeläkage mellan drivaxel och växellåda och sa att man var tvungen att byta vinkelväxel. Bytet skulle kosta ca 14000kr men skulle som tur va gå på försäkringen så det blir 3500kr istället.

Jag hörde men en "annan bilmekaniker" att det var väldigt vanligt med oljeläkage där (beroende på hur stort oljeläkage det är) och troligen behöver man inte byta vinkelväxel, fylla på olja kostar ca 300kr. Efter 3000mil efter bytet skulle det antagligen börja läcka igen, en av volvos svaga länkar.........

Hur tycker ni att jag skall göra, skall jag byta vinkelväxel? Har större förtroende för min "andra bilmekaniker". Kan det vara ett sett att tjäna lite pengar för företaget, om jag bara behöver betala 3500 känns det inte så mkt för mig men företaget får ju ett stort jobb och tjänar pengar på ett jobb som kanske inte behövs göras........

Jag tror det blir så att jag byter vinkelväxel, eftersom det går på försäkringen, men gör det hos min "andra bilmekaniker".

Hur tycker ni jag skall göra?
MVH/
Användarvisningsbild
av Svahn
Ett av förslagen var felavhjälpning. (byte av vinkelväxel) Det andra förslaget avhjälper inte felet. (Men är det alternativ son jag skulle valt.) Du kan kanske prova med en oljetillsats som innehåller mjukgörare för tätningar. Finns en bra som heter Omega.
VolvoXC90 skrev:Jag har en XC90 -03 som jag precis gjort 10000mil service på. Man upptäckte då oljeläkage mellan drivaxel och växellåda och sa att man var tvungen att byta vinkelväxel. Bytet skulle kosta ca 14000kr men skulle som tur va gå på försäkringen så det blir 3500kr istället.

Jag hörde men en "annan bilmekaniker" att det var väldigt vanligt med oljeläkage där (beroende på hur stort oljeläkage det är) och troligen behöver man inte byta vinkelväxel, fylla på olja kostar ca 300kr. Efter 3000mil efter bytet skulle det antagligen börja läcka igen, en av volvos svaga länkar.........

Hur tycker ni att jag skall göra, skall jag byta vinkelväxel? Har större förtroende för min "andra bilmekaniker". Kan det vara ett sett att tjäna lite pengar för företaget, om jag bara behöver betala 3500 känns det inte så mkt för mig men företaget får ju ett stort jobb och tjänar pengar på ett jobb som kanske inte behövs göras........

Jag tror det blir så att jag byter vinkelväxel, eftersom det går på försäkringen, men gör det hos min "andra bilmekaniker".

Hur tycker ni jag skall göra?
MVH/
Jag skulle byta ut den den kommer minst hålla tiotusen mil innan den börjar läcka igen, det blir ju dyrare för dig när du inte
har maskinskada kvar på försäkringen att ta till !!
av jbl
Dom nya vinkelväxlarna är förbättrade med blandannat bredare delningsplan och ny sort av flytande packning. Dom hár även en förbättrad avluftning. Du kommer även troligen få den förbättrade hylsan (induktionshärdad?) mellan låda och vinkelväxel om du påpekar detta.

Jag skulle garanterat tagit ett byte med tanke på gjorda förbättringar.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Passa på när du kan ta det på försäkringen, förr eller senare händer det ändå...

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]