Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dartanjang
Bilen har gått knappt 5000 mil. Nu börjar pumpen som eftercirkulerar kylvätska till turbon vid motoravstängning låta illa. Är det en känd svag punkt? Finns det andra här på forumet som fått byta tidigt?
av olson
Dartanjang skrev: Nu börjar pumpen som eftercirkulerar kylvätska till turbon vid motoravstängning låta illa.
:shock: Har man inte hört talas om förr, var sitter den ?
av Dartanjang
Jag kan inte ge dig en geografisk referens på rak arm, men när du stänger av motorn så hör du ett surrande ljud i 30 s. Pumpen cirkulerar då kylvätska förbi turbon vilket ska förlänga livslängden på den. Öppnar man huven så bör det vara ganska lätt att lokalisera den mha ljudet.

Mitt problem är att ljudet har ändrat karaktär på sistone. Från ett diskret surr till ett mycket mer otrevligt och högre ljud.
Användarvisningsbild
av gooose
Anledningen till att ingen pump hittas är enkel det finns ingen denna funktion fanns endast på 440 turbo evpå andra som inte är specade för sverige
Det som du hör har det kommit nu när det började bli kallare ute så kan det vara bränsle värmaren som låter har i bland en kortare eftergång i avstängningsfasen

Annars så får du kolla upp detta mer ingående

/Goose

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]