vafförärdetpådetteviset skrev:Jag fattar ingenting ? Om han tar emot ett inbytesgasspjäll och säljer andra renoverade originalgasspjäll - på vilket sätt kan det vara ett intrång ? Man äger ju det gasspjäll man lämnar ifrån sig och han äger det man får istället ? Det är ju inte förbjudet att laga en Volvo-del, ej heller att vidaresälja/byta en Volvo-del som man redan köpt (jämför skrotarna). Hur skulle då den berömda hovleverantören av automatväxellådsrenoveringar kunna ta emot inbyteslådor i samband med byten ? Eller Biltema sälja en enda pryl överhuvudtaget ? Om jag byter mina utslitna Volvo torkarblad mot nya från Mekonomen men behåller original torkararmar, skulle det ju vara intrång då också med samma resonemang... Det där tror jag inte ett ögonblick på. Mjukvaruaspekten kan man strunta i eftersom han ska ha samma gränssnitt ut från gasspjället.men herregud! varför läser du vad jag skriver?.ta fan inte upp biltema eller mekonomen om det inte har gått fram tillräckligt till dej att deras grejjer är Certifierade och det finns CE intyg på skiten dom säljer, har inget med hemmajoxade gasspjäll att göra.
Tror de stora stötestenarna snarare är: Säkerhet (bilen får ju varken skena eller stanna), Garantier (tror inte tillverkaransvaret gäller längre), Avgasreningskrav (formellt är bilen modifierad map gasspjället, vet inte vad SBP säger - ny typbes kanske ?), Försäkringar (vad säger försbolaget om bilen är inblandad i en olycka).
Men det vore ju kul att ta fram en fungerande lösning, om så bara i ett enda exemplar. Det skulle sätta en oerhörd press på Volvo att inte fortsätta toksälja nya svindyra gasspjäll som enda alternativ förutom halveffektiva rengöringar/mjukvaruuppdateringar.
sååå det är alltså helt OK att göra ett eget grafikkort som använder Nivida drivrutiner??..skulle inte tro det du, utan godkännande eller avtal med programvaru-utvecklarna.
För det är precis samma sak om du börja byta ut elektronik i gasspjället.
Sen har ni så jävla fel, det är inte Volvo personvagnar som ligger bakom att ni måste köpa ett nytt gasspjäll när det går sönder,det är Ford Motorcompany, Ford tog den billigaste lösningen i problemet, genom att inte göra nånting åt det förutom modifiera mjukvaran eller rengör skiten.
Volvo ägs av Ford och det är Ford som gör besluten, ni gnäller på Volvo hela tiden men skicka era klagomål till Ford istället så kanske nått händer.
Byt skiten mot ett nytt istället, och har man inte råd...byt bil!!!!!