Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av greeeken
vafförärdetpådetteviset skrev:ETM (Electronic Throttle Module) ?

Danke
av CANBus
vafförärdetpådetteviset skrev:Jag fattar ingenting ? Om han tar emot ett inbytesgasspjäll och säljer andra renoverade originalgasspjäll - på vilket sätt kan det vara ett intrång ? Man äger ju det gasspjäll man lämnar ifrån sig och han äger det man får istället ? Det är ju inte förbjudet att laga en Volvo-del, ej heller att vidaresälja/byta en Volvo-del som man redan köpt (jämför skrotarna). Hur skulle då den berömda hovleverantören av automatväxellådsrenoveringar kunna ta emot inbyteslådor i samband med byten ? Eller Biltema sälja en enda pryl överhuvudtaget ? Om jag byter mina utslitna Volvo torkarblad mot nya från Mekonomen men behåller original torkararmar, skulle det ju vara intrång då också med samma resonemang... Det där tror jag inte ett ögonblick på. Mjukvaruaspekten kan man strunta i eftersom han ska ha samma gränssnitt ut från gasspjället.

Tror de stora stötestenarna snarare är: Säkerhet (bilen får ju varken skena eller stanna), Garantier (tror inte tillverkaransvaret gäller längre), Avgasreningskrav (formellt är bilen modifierad map gasspjället, vet inte vad SBP säger - ny typbes kanske ?), Försäkringar (vad säger försbolaget om bilen är inblandad i en olycka).

Men det vore ju kul att ta fram en fungerande lösning, om så bara i ett enda exemplar. Det skulle sätta en oerhörd press på Volvo att inte fortsätta toksälja nya svindyra gasspjäll som enda alternativ förutom halveffektiva rengöringar/mjukvaruuppdateringar.
men herregud! varför läser du vad jag skriver?.ta fan inte upp biltema eller mekonomen om det inte har gått fram tillräckligt till dej att deras grejjer är Certifierade och det finns CE intyg på skiten dom säljer, har inget med hemmajoxade gasspjäll att göra.
sååå det är alltså helt OK att göra ett eget grafikkort som använder Nivida drivrutiner??..skulle inte tro det du, utan godkännande eller avtal med programvaru-utvecklarna.
För det är precis samma sak om du börja byta ut elektronik i gasspjället.
Sen har ni så jävla fel, det är inte Volvo personvagnar som ligger bakom att ni måste köpa ett nytt gasspjäll när det går sönder,det är Ford Motorcompany, Ford tog den billigaste lösningen i problemet, genom att inte göra nånting åt det förutom modifiera mjukvaran eller rengör skiten.
Volvo ägs av Ford och det är Ford som gör besluten, ni gnäller på Volvo hela tiden men skicka era klagomål till Ford istället så kanske nått händer.
Byt skiten mot ett nytt istället, och har man inte råd...byt bil!!!!!
Användarvisningsbild
av vafförärdetpådetteviset
Ska inte sänka mig till din nivå vad gäller tonläge.

Vad gäller mjukvaruaspekten förstår jag bara inte vad du menar (låt oss med ett småleende lämna den skrattretande datorjämförelsen därhän). Det är märkligt att Biltema kan sälja luftmassemätare som kommunicerar med Volvos mjukvara om det nu är fullständigt omöjligt för någon vem det vara månde att sälja modifierade gasspjäll som ska kommunicera med Volvos mjukvara (tycker mig se en liten analogi där kanske...).

Att säga att det är Fords fel är bara löjligt. Volvo är än så länge ett eget varumärke och bilarna säljs under deras namn. Om jag har köpt en bil hos Volvohandlaren är det med Volvorepresentanten jag har ett avtal, inte Ford. Jag behöver inte ens känna till vem som i sin tur kanske äger Volvo, eller för den delen, kanske äger Ford i sin tur. Denna princip återspeglas för övrigt i konsumentköplagen. Vill Volvo inte ta ansvar för sina produkter utan skylla på Ford kan de lägga ned varumärket och sätta Ford på bakluckan istället.

Har man inte råd så byt bil - jättebra argument ! Då behöver tillverkarna aldrig ta ansvar för sina produkter. Låt oss vända på det istället - har ni inte råd att ta ansvar för era produktfel så lägg ned verksamheten...
av CANBus
Du förstår fortfarande inte alls det där med Volvos datasystem.
du kan för helvette inte jämföra det med en gammal luftmassemätare, Den styr inte via en databus om du ville veta
Sen för den delen är det väl inte ÅF som tillverkat bilen åt dej, Det ÄR Ford, vare sig du vill eller inte mannen, ta och läs på lite..
Och JA ja tycker verkligen du ska vända upp och ned på en ny V70.
titta där vad som står på delarna...och framför allt på VAD är bilen byggd?
Ja hörre du, ansvar ja, jo jag skrev precis om hur läget var med gasspjällen, om vem som gör och säger vad.

Jag kommer inte kommentera med i den här tråden alls.
Jag har ingenting mer att tillägga, ut och bygg era gasspjäll ni.
kommer vänta med spänning på resultatet!!!
Användarvisningsbild
Återigen, ska inte sänka mig till din nivå (nu är den dessutom så låg att jag skulle få ont i ryggen). Men om du är intresserad kan du alltid kika i konsumentköplagen, där regleras säljarens ansvar. Om Bilia Haga Norra säljer en bil till mig är det de som har ansvar för alla eventuella produktfel. Sen om Ford äger Volvo eller ej är något som jag inte behöver bry mig om. Precis som om jag i Sverige köper en japansk bil av svensk återförsäljare - jag behöver inte åka till Japan för att reklamera. Eller vidare till USA om t ex GM hade köpt upp Toyota. Inte heller behöver jag bry mig om alla de säkerligen 1000-tals underleverantörer som levererat dellösningar. Säljaren tar ansvar för allt detta.

Själva kommunikationslösningen: IEEE-protokoll, CAN-bus, SNA, you name it, spelar ingen roll. Det handlade om rättigheten för en icke-Volvo komponent att kommunicera med en Volvo mjukvara. Och då är luftmassemätarexemplet relevant.

Vet du säkert att det är "förbjudet" ? Har det provats i patenträttsliga sammanhang ? Jobbar du på Volvos juristavdelning ? Berätta gärna mer...
Användarvisningsbild
av Sparkz
Vad jag förstår handlar det om att ersätta spjällägesgivarna (potentiometrar) i spjällhuset, inte bygga ett eget från scratch. Det har ingenting med mjuvara eller CAN-bus att göra. Bara om att bygga en givare som omvandlar en vridningsvinkel till en variabel spänning.
Inte konstigare än att bygga en egen tempgivare med ett ntc-motstånd från Elfa.
Insignaler till en styrenhet i båda fallen.
av JK24T
Just det... äntligen ett klargörande... patentintrång.. kiss my ar..e.
Dessutom trillade nivån ner ett antal snäpp när svordomarna haglade.
Användarvisningsbild
Trodde också att det var ungefär så enkelt, möjligen att ersätta någon sorts "film" som bildar ett variabelt motstånd ? Sen blev det hela väldigt upprört med frågor om mjukvara, rättigheter, etc. Kan inte ens inse varför ny pgmvara skulle behöva laddas ner så länge som det elektriska gränssnittet och kommunikationsprotokollet lämnas oförändrat.
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]