Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har några frågor i ett och samma inlägg här. Jag försöker klura ut varför min bil ibland plötsligt dör och kan bli svårtstartad. Har försökt korta ner inlägget så gott det går.

Det här problemet har egentligen kommit och gått i över ett år nu sen jag köpte bilen, men ibland kan motorn låta som att den håller på att dö. Det låter precis som när man håller på att få motorstopp, varvtalet sjunker snabbt men den vaknar till liv igen kort därefter. Den gör så 5-6 gånger innan den sansar sig igen.

För två helger sedan var jag ute och körde och plötsligt började den rycka på tvåans växel i låg hastighet som vanligtvis brukar gå bra att ligga i. När jag sedan skulle parkera bilen så hann jag inte ens stänga av bilen innan den dog av sig själv. Därefter gick den inte att starta. Den hoppade igång och dog sedan 1 sekund senare. Ingen motorlampa eller så. Bilen var varm vid tillfället. Dagen efter försökte jag starta den igen men samma problem vid kallstart då också.

Jag fick råd om att det eventuellt var vevaxelgivaren som lagt av och att jag skulle kolla livedata på varvtalet vid start av motorn, så jag kopplade in VIDA och passade på att kolla felkoder. Raderade alla och efteråt startade den utan bekymmer.

Jag fick även tips att koppla ur tändspolarna och se om varvtalet visar något värde när man kör på startmotorn. Varvmätaren rör sig inte alls när man startar bilen för övrigt. Kan det vara ett tecken?

Här kommer då eventuellt en dum fråga.
Angående tändspolarna, är det bara att koppla ur kontakterna till dem och försöka starta som vanligt? Man ska väl inte skruva loss och plocka bort hela spolen?

Låter detta som typiska symptom för vevaxelgivaren eller kan det vara något annat?

Trevlig helg! :-)

Hei!, se denne på youtube: https://www.youtu[…]

OM RYSSEN KOMMER

Det verkar gå bra för Ryssland nu... EU[…]

Elpriset

Nu råkar det ju vara tvärs om. Du kan i[…]

D4 VEA dricker olja

Jo, precis, jag har sett den där bilden i VID[…]