Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Makcanm
Tjena!
Min nuvarande nyckel håller på att gå sönder, alltså plasten/gummit som sitter på nyckel håller på att falla lös. Så nu bestämde jag mig för att åka till volvoverkstad för att fixa en ny nyckel.
Dagen efter så var dom klara med nyckeln och jag skulle testa så det fungerade, vred om och startmotorn snurrade en stund, men bilen startade inte...
Testa med min gamla nyckel, bilen starta direkt.🤔
Så verkstaden tog tillbaka nyckeln och sa att dom skulle kolla på den igen.
Men när jag kom tillbaka dagen efter så sa dom att det inte var något fel på den nya nyckeln och att det är något fel på bilen, kanske tändningslåset och att dom kan felsöka mot en kostnad...
Tycker det låter konstigt, vad tror ni? Kan det verkligen stämma🤔

Tacksam för svar😊
av sicnarf
Har du haft strul med Tändningslåset tidigare? Att nyckeln ville ej gå runt och fastnade i läge 0, läge 1 eller läge 2? Då kan du inte ha fel på låset om nyckeln snurrar felfritt.
Förresten, om plasten går sönder så köper man ny plast på skruvat eller troddo och byter. Du behöver ej köpa ny nyckel
Var du hos verkstaden med bilen? Eller fixade dom bara nyckeln så ?

Verkstaden kan beställa en nyckel via vin nr.
Men då är den inte kodad in. Detta är en seperat process.

Ny nyckel måste kodas in . Då måste bilen till verkstaden . Annars går startspärren i. Även om nyckeln passar låset.

Hör med din verkstad om det.

En 01an har gjuten nyckel vad jag vet, det går inte byta skål i det fallet.

/LD
OM RYSSEN KOMMER

Det verkar gå bra för Ryssland nu... EU[…]

Elpriset

Nu råkar det ju vara tvärs om. Du kan i[…]

D4 VEA dricker olja

Jo, precis, jag har sett den där bilden i VID[…]

Menar du verkligen bokstavligt talat en meter fram[…]