Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Anders Andersson
Har fått ett klonkljud i famvagnen sedan jag satte på vinterdäcken (tror jag) Kommer ej regelbundet ibland är det en månad emellan ibland en vecka och när det kommer så klonkar det i gupp eller sväng ett par gånger sen ger det med sig och blir tyst igen. Känns inget i ratten men det är ett jävligt tråkigt ljud.
Användarvisningsbild
av greeeken
Anders Andersson skrev:Har fått ett klonkljud i famvagnen sedan jag satte på vinterdäcken (tror jag) Kommer ej regelbundet ibland är det en månad emellan ibland en vecka och när det kommer så klonkar det i gupp eller sväng ett par gånger sen ger det med sig och blir tyst igen. Känns inget i ratten men det är ett jävligt tråkigt ljud.

Hade precis samma.
För mig var lösnignen ganska enkel fast det var itne meningen .
Jag lyfte bilen från bda sidorna bara för att kolla att inget glappade och att alla bultar var fast
När jag släpte ner bilen så försvann allt kolnkade.
Gissar på att det var fjädrarna som inte satt sig rätt efter däckbyte.
Användarvisningsbild
av Mr 76
... eller så är det Volvo-sjukdomen dvs krängningshämmar/stabiliseringsstagen!!!

// Mr 76
Användarvisningsbild
av greeeken
Mr 76 skrev:... eller så är det Volvo-sjukdomen dvs krängningshämmar/stabiliseringsstagen!!!

// Mr 76

Eller grus i fjädrarna
av Anders Andersson
Vad kostar det att byta krängningshämmar/stabiliseringsstagen.
Ska prova hissa bilen först
Användarvisningsbild
av greeeken
Anders Andersson skrev:Vad kostar det att byta krängningshämmar/stabiliseringsstagen.

Beror på vart du köper dessa.
Billigast är ju biltema typ 129 kr eller nått
Dom håller ganska bra
Byrast är nog Mekonomen o volvo kommer därimellan
av volvo experten
greeeken skrev:
Anders Andersson skrev:Vad kostar det att byta krängningshämmar/stabiliseringsstagen.

Beror på vart du köper dessa.
Billigast är ju biltema typ 129 kr eller nått
Dom håller ganska bra
Byrast är nog Mekonomen o volvo kommer därimellan
Köper du ett par volvo original så behöver du inte byta dem nån mer gång!
Klonk ljudet är med all säkerhet fjädrarna som rör sig finns en isolatorsats som man kan montera under fjädrarna så kommer dem vara tysta sen!!
Användarvisningsbild
av Funk
Köper du ett par volvo original så behöver du inte byta dem nån mer gång!
Det där stämmer helt enkelt inte, Volvos k-hämmarstag är precis lika usla som alla andra.. Det är inte för inte som dom kallas klapperstagen även internt..
Jag bytte mina fram på garantin vid ca. 6000 mil, bak fick jag reducerat pris på goodwill vid 7000, nu har bilen gått 10500 och det är dags att byta fram igen.

Biltemas kostar ca 500:- för alla fyra, och bytet är enkelt. Volvo tog ca. 1400:- ink. byte (fullpris) för de bakre, det är ett enkelt val i min bok att välja Biltemas och göra det själv..

/Thomas
Användarvisningsbild
av Funk
För övrigt tror jag att trådskaparens problem är att plastskydden runt fjädrarna fram halkat på sned vid upphissandet. Bara att känna längst ned på fjädern så att dom sitter på plats..

/Thomas

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]