Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av LinusG
Jag har en V70N -01

Nu har den börjat att när jag låser bilen så låser den upp förar dörren.
Detta händer inte jämnt..
Om jag låser bilen via nyckel (i nyckel låset) Så uppstår inte problemet..

Dock så om jag inte rör bilen så är ändå framdörren låst trots att "pinnen" är i upplåst läge!

Nån som har en aning om vad som kan vara fel?

//Linus
av zenobia
Jag hade samma problem på min S80 men jag vet inte om det är samma prylar som på din bil....

För mig inträffade det att passagerardörren fram låstes upp när det blockerade låsläget skulle "slå" till efter ca 20-25 sek från det att man låst bilen med fjärrkontrollen.

Experterna med Vadis kopplade in bilen och konstaterade att det var fel på kupésensorn som sitter i taket... en sådan hade de inte hemma så det var bra att återkomma lite senare... men det gick på garantin så det var ju bara att vara nöjd. Var sedan inne med bilen och de bytte kupésensorn.

Trots detta var problemet inte borta. En ny sväng på verkstaden, denna gången konstaterade man att det var fel på låskistan. Tydligen ett "känt" problem som gått på garanti/goodwill tidigare. Fråga mig inte varför det inte var så första gången jag var inne med bilen, en vecka tidigare?

Men denna byttes och sedan dess har det funkat.

Kostade ca 2.500 kronor att få bytt.

.
Användarvisningsbild
av ER
Verkar vara ett vanligt problem med P2:or och lås, låt volvo spana på det. Inte säkert det behöver bytas något. På min S60-02 var det för förra ägaren så att när man låste bilen med fjärren så låste passagerardörren upp sig hur sjukt det nu låter :shock: Löstes genom att Volvo plockade isär delarna och smörjde upp lite som det stod i papprena från det jobbet :roll: men man är fortfarande inte säker på att dom inte bytte något i smyg. men kostade inte något för den ägaren då.
Senast redigerad av 1 ER, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av henka35
Hej

Låsen är vanliga fel på V70, S60 och S80 fram till och med -02.
Jag tror att du kan få någon form av goodwill. Kolla med Volvo.

/Henrik
Användarvisningsbild
av LinusG
Så vanliga kan dom ju inte vara när dom på volvo verkstaden här inte har hört talas om problemet tidigare.. . Ska gå in där igen å höra om dom kommit på nått nu...
av semja0
Jag har en Volvo V70N - 01 som jag köpte ny. Ficka samma problem som du beskriver efter ca ett några månader (både höger och vänster framdörr). Bilia bytt centrallåspaketet både på höger och vänster. Efter det fungera det bra i ca tre år. I vintras börja felet uppstå igen. Kontakat Bilia där felet var bekant men nybilsgarantin hade ju gått ut och på reparartioner har man bara tre månaders garanti. Kommer att behöva lämna in bilen för byte igen när jag har tröttnat på att låsa upp och låsa bilen minst 5 gånger varje gång jag skall låsa bilen.
av Jesper
Är det någon som vet om det räcker att själv smörja upp låsen? Och vad/var i låset skall man smörja.
Den uppgift jag fick var att det trängde in fukt i låset.

Skulle man byta allt som var fel på bilen så skulle man bli ruinerad!

I mitt fall så går dörren inte att öppna när det "extra" skyddet slår till efter ca 30sek-1min.

V70N -00
Användarvisningsbild
av greeeken
Låset är defekt det är därför det ploppar upp.

Att smörja in det kommer inte att fungera

Koppla nya kablarna i dosan som dom gamla sitter

Tjosan! Gammal tråd med aktuellt problem. […]

Ja, elbil är inte för alla. Vissa ser […]

nä, det är fortfarande arbetare kvar d&a[…]