Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Kan som sagt inte lufta bakbromsarna på min v70 från 2004 (kommer ingen bromsvätska), bilen har stått i 12 år innan jag köpte den och har renoverat båda bak och frambromsarna. Bytt skivor, belägg och även oken bak.

Nu till det krångliga, har försökt lufta bakbromsarna förgäves, knep även igen bromslangarna innan jag skulle byta oken i hopp om att slippa lufta i evigheter. Men när jag ska lufta kommer ingen bromsvätska. Tillslut tog jag bort bromslangen för att se ifall det fanns någon bromsvätska i slangen men inte en droppe kom ut. Läste att "propotional valvet" kan va fast och testade då att bromsa ett antal gånger hårt så abs fick jobba och även tryckluft i motsatt riktning men till ingen verkan.

Har ni några förslag på vad som kan vara fel? Vart sitter detta "proportional valve". Sitter det inbyggt i huvudbromscylindern eller någon annan stans i bromssystemet.

Tacksam för svar!
Hej ,

Om du eller nån kompis har en bättre scanner så kan du lufta bromsarna med hjälp av abs'en .

Tror men är ej säkert att det borde sitter en sorts fördelnings ventil vid bakaxeln som ändrar bromskraften bak vid större lastning av vikt i bagagerummet.
Följar efter bromsledningar.

Det låter som du har stopp i systemet.

Kanske kan du lossnar ledningen på ABS i motorummet för se om där kmr ngt där.

Vet tyvärr ej specifik.

Kollar med " pappa " Google. Eller youtube.

Mvh LS
Det är enstaka bromsrör från ABS-Enheten till alla 4 hjul och finns ingen typ "reducerventil" för bakhjulen.
Så bromsproblemet du har sitter i huvudbromscylindern. ( om nu inte rören är tillpattade )
Du får lossa på bromsrören till bakhjulen på huvudbromscylindern,ta ett rör i taget.
Tillägg till föregående inlägg:
Bromssystemet har två kretsar, ett för framaxeln och ett för bakaxeln. Om båda bakbromsarna inte fungerar skulle jag tippa att ena kretsen i huvudcylindern är paj. Orsak kan vara att man luftat traditionellt genom att pumpa med bromspedalen. Gamla huvudcylindrar har oftast rostskador i cylinder loppet och trampar man bromsen i botten, så slits det loss gummismulor från packningarna som kan täppa igen kanaler.
Säkrast är att lufta med typ "LUFTMAN" dvs med tryck på bromsoljebehållaren(1 ,0 Bar räcker).
/Hasse

Det bör den ha och båda boxarna kan s&a[…]

Ja, den är manuell. Ingen packning som byttes[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Hej! Tycker att jag läst hundra olika inl&aum[…]

Det tyder på att dina glidkolvsok spontant […]