Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Behöver bild på lås-husets insida!

Jag har en brink-krok från 2002 som går att sätta dit och ta av utan nyckel, när jag köpte bilen saknades nyckeln och jag köpte därför en ny nyckel. Men det hjälpte ju såklart inte, möjligtvis lyckades jag lura besiktningen i förrgår med nyckelns existens och dom provade uppenbarligen inte låset. Föregående ägare har antagligen tappat bort nyckeln och löst problemet med att ”fixa” låset.

Innan jag lägger tid/energi/pengar på att hitta en ny krok med fungerande lås så tänkte jag att man måste jag ju kolla om man kan laga den man har först.

Och det ser faktiskt inte så avancerat ut på insidan och ganska snyggt. Det finns inga tydliga brytmärken där något skulle ha gått av, men däremot verkar själva låskolven sakna en del som borde sitta ytterst och fälla in i låset vid låst läge.

IMG_9552.jpeg
IMG_9552.jpeg (2.19 MiB) Visad 826 gånger

Är det någon med fungerande lås som kan tänka sig att öppna plasten på sin dragkrok och ta en bild på låskolven inifrån? Kan lugna med att det var en enkel procedur att skruva isär den, inget som sprätter iväg eller fjädrar som ligger i spänn…
Senast redigerad av 1 Vitablend, redigerad totalt 0 gånger.
Mitt problem bestod av att låset var forcerat runt, antagligen med skruvmejsel när föregående ägare sumpat nycklarna. Den pigg längst fram ovanpå låscylindern som ska sitta fast i ett hål i omgivande plast och styra ut låskolven har då repat upp en skåra i plasten så hela låskolven spinner med låset när man vrider om nyckeln istället för att fällas ut rakt framåt ur låscylindern.

Lösningen blev då att plocka låskolven ur plastkåpan, ta bort piggen (inkl kula/fjäder), borra ett tunt hål i plastkåpan på rätt ställe ovanifrån för att trycka i en tunn spik ned i hålet för piggen i låscylindern som nyss togs bort. Spiken klippte jag till rätt längd för att den skulle hållas på plats av insidan på den andra plastkåpan när allt monterades ihop.

Ja, och så måste låsringen av och sen på igen.

Ser grovt och lalligt ut men funkar perfekt och syns inte utifrån så…
IMG_9556.jpeg
IMG_9556.jpeg (2.44 MiB) Visad 507 gånger
IMG_9557.jpeg
IMG_9557.jpeg (1.85 MiB) Visad 507 gånger
IMG_9558.jpeg
IMG_9558.jpeg (2.56 MiB) Visad 507 gånger
Styrströms kortslutning

V70 momentum 2.5FT 2009. Ja jag klantade mig, dro[…]

960 -97 skramlande ljud

Det sitter en värmeplåt under bakre del[…]

Motorproblem

Får bli en tur till Volvo