Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej, har lite problem med bilen, det är en Volvo s60 2.4 170hk automat från 2001 och problemet är att efter man kört den ett tag så börjar tomgången bli väldigt låg när man bromsar och bilen går långsamt. Det händer även att den dör, då främst i rondeller, utfart eller rödljus.
Har nyligen renoverat spjällhuset med en solid state lösning och rengjorde det noga i samband med det.
Har även gjort ren LMM sensorn.

Efter renoveringen av spjället så gick först bilen bra ett par veckor men på sistone har problemet successivt blivit vanligare och nu inträffar det så ofta att det känns läskigt att köra bilen längre sträckor.

Är det någon som har en ide/gissning på vad som problemet skulle kunna vara?
Har nu lyckats ta ut felkoder som lyder,
P0102
Mass air flow (MAF) sensor/volume air flow (VAF) sensor - low input
Status: Confirmed
P0113
Intake air temperature (IAT) sensor high input
P1026
Intake manifold air control solenoid - short to positive

Skulle tro att den första är från när jag testa o köra med LMMen urkopplad för att se om bilen fortfaranden dog, vilket den gjorde.
Tredje felkoden verkar vara spjället vilket är rimligt då det varit dåligt innan jag uppgradera det. Har inte haft möjlighet att nollställa felkoderna ännu.

Börjar funderar på om det kan vara kylvätsketemperatursensor som inte fungerar som den ska?

Tacksam för svar
D6 vägrar starta

Hej ni som hade detta problem har ni hittat en l&o[…]

Du har kanske läckande ventil på rö[…]

ATF tycker iallafall jag känns väldigt[…]

240 startar inte

Jag gjorde precis så som du sa och nu funkar[…]