Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Arvar
#1565651
Får först och främst beklaga om jag utrycker mig klumpigt eller använder helt fel terminologi, är jävligt ny på att försöka meka bil.

Har ett gammalt åbäke till Volvo XC90, 2003 års modell enligt transportstyrelsen, 2004 års modell enligt Icarsoft CR MAX.
Bilen har gått cirka 32000 mil. Den har under alla år jag ägt den druckit en del olja.

Förra vintern fick vi ett liknande problem, orkade inte ta tag i det och enligt meken var det bakre ljuddämparen som spruckit, tagit in blötsnö som kondenserats och rök. Han bytte den och det fungerade bra de cirka 800 milen bilen kördes under året. Nu ser symtomen liknande ut, fyller hela gatan med rök vid start som luktar avgaser/lite olja.

Tänkte spontant topplockspackning, fick fylla på 1,5 liter olja och även kylarvätska. Oljan är brun/svart, kylarvätskan luktar inte avgaser och är mörkröd. Sökte vidare i forumet och en del stämmer in på vevhusventilationen, var fullt med is och snö under vindrutetorkare (där jag antar luftintaget sitter). Rensat bort snö och is nu men samma symtom.

Se bifogade foton. Bilen har stått någon vecka i rätt mycket torrsnö/blötsnö. När jag startade den ryker det något förjävligt ur avgasrören. Tycker mig även se små svarta partiklar i snön vid avgasrören (kanske olja). Under bilen är det oljigt vid bakaxeln ovan avgasröret samt även på katalysatorn(?). När jag stänger av bilen "rinner" tjock rök ut en stund efter ur avgasarröret.

Hoppas någon orkar ge mig något tips hur jag bör gå vidare.

God Jul & God fortsättning

Icarsoft CR Max ger inga felkoder som jag tror har med detta att göra, fick hem felkodsläsaren häromdagen, gjorde en felkodssökning och fick upp massa skit som jag tänkt fixa, enda koden som jag antar skulle kunna ha med detta att göra var ECM, 928C. Men raderade felkoderna och gjorde en ny felsökning och då var de flesta koderna borta, inklusive denna.
Bilagor
20231230_124518.jpg
20231230_124518.jpg (4.17 MiB) Visad 933 gånger
20231230_124513.jpg
20231230_124513.jpg (4.07 MiB) Visad 933 gånger
20231230_124445.jpg
20231230_124445.jpg (3.59 MiB) Visad 933 gånger
20231226_185540.jpg
20231226_185540.jpg (4.54 MiB) Visad 933 gånger
20231226_185434.jpg
20231226_185434.jpg (3.3 MiB) Visad 933 gånger
20231226_185429.jpg
20231226_185429.jpg (3.44 MiB) Visad 933 gånger
20231226_185418.jpg
20231226_185418.jpg (3.26 MiB) Visad 933 gånger
av Storfot
#1565676
Kallt ute? Det låter som en vevhusventilation i dåligt skick som frusit. Följden blir att turbon trycker ur sig stora mängder olja till insug och avgas p.g.a. övertryck i oljereturen. Men det borde inte göra att motorn drar kylvätska, såvida den inte passade på att trycka sönder topplockspackningen.
Din turbo, katalysator och motorns oljetätningar lever i så fall farligt. Du bör inte köra tills det är åtgärdat. Börja med att lossa luftröret från turbon och kolla hur det ser ut. Sannolikt kommer du att hitta massor med olja där. Därefter behöver vevusventilationen monteras isär och rengöras ordentligt. (Inte bara blåsas med lite tryckluft. ) Sedan chansar du antingen på att turbo och katalysator klarar sig, eller om du ska göra det ordentligt behöver du göra rent hela insugssidan inklusive intercooler. Dina ljuddämpare har fått sig oljeimpregnering och kommer nog att stinka bränd olja i några månader. Osäkert hur det påverkar avgasvärdena vid besiktning.
Luftintaget vid torkarna går till kupén, det har inget med motorn att göra.
En trasig ljuddämpare tar knappast in snö om det inte är ett jättehål i den och då skulle det möjligen resultera i lite vit rök.

(Allt sagt med reservation för att jag aldrig kollat under huven på en XC90.)
av Arvar
#1565782
Är också inne på vevhusventilationen. Bogserade idag den till en plats där jag kan meka bättre. Provade då att dra igång den vid garaget. Till saken hör att jag lät motor och kupévärmare gå någon timme innan bogsering för att kunna få isfritt på rutorna. När jag drog igång den rök den inte nämnvärt förrän efter någon minut eller två. Prövade att sätta en balong på röret där oljestickan sitter. Tycker inte att ballongen expanderade nämnvärt. När jag däremot tar bort ballongen ser jag att det kommer ut avgaser, se bifogat foto. Lite svårt att se på foto men betydligt enklare på film.
Bilagor
20231231, oljepåfyllning.jpg
20231231, oljepåfyllning.jpg (152.95 KiB) Visad 864 gånger
av Arvar
#1566048
Storfot skrev: lör 30 dec 2023, 17:49 Kallt ute? Det låter som en vevhusventilation i dåligt skick som frusit. Följden blir att turbon trycker ur sig stora mängder olja till insug och avgas p.g.a. övertryck i oljereturen. Men det borde inte göra att motorn drar kylvätska, såvida den inte passade på att trycka sönder topplockspackningen.
Din turbo, katalysator och motorns oljetätningar lever i så fall farligt. Du bör inte köra tills det är åtgärdat. Börja med att lossa luftröret från turbon och kolla hur det ser ut. Sannolikt kommer du att hitta massor med olja där. Därefter behöver vevusventilationen monteras isär och rengöras ordentligt. (Inte bara blåsas med lite tryckluft. ) Sedan chansar du antingen på att turbo och katalysator klarar sig, eller om du ska göra det ordentligt behöver du göra rent hela insugssidan inklusive intercooler. Dina ljuddämpare har fått sig oljeimpregnering och kommer nog att stinka bränd olja i några månader. Osäkert hur det påverkar avgasvärdena vid besiktning.
Luftintaget vid torkarna går till kupén, det har inget med motorn att göra.
En trasig ljuddämpare tar knappast in snö om det inte är ett jättehål i den och då skulle det möjligen resultera i lite vit rök.

(Allt sagt med reservation för att jag aldrig kollat under huven på en XC90.)
Det var mycket riktigt tvärstopp. Jag körde brakecleaner i oljefällan och efter en stund släppte det sakta men säkert ut. Lyckades bryta av en liten plastslang på en av banjobultarna så beställde ett helt nytt vevhusventilationskit. Att oljan är ljusbrun, kan det bero på brakecleanern jag tömde i oljefällan och slangarna eller är det risk att topplockspackningen gått?

Jag är ju helkass på motorer men det röret som går vänster fram mot kylaren (sett från förarplatsen) och är i plast är helt tokoljigt. Slangklämman som höll den mot kylaren/intercooler eller vad det nu heter var helt igenrostad och gick ett att lossa. Aldelles för mycket skit i vägen för att kunna klippa isär den. Tog loss munstycket på grovdammsugaren och dammsög hela röret med hjälp av slangen och kom en hel del olja.
Bilagor
20240102_183529.jpg
20240102_183529.jpg (3.75 MiB) Visad 812 gånger
20240102_183511.jpg
20240102_183511.jpg (3.93 MiB) Visad 812 gånger
20240102_182959.jpg
20240102_182959.jpg (4.76 MiB) Visad 812 gånger
20240102_182241.jpg
20240102_182241.jpg (3.99 MiB) Visad 812 gånger
av Arvar
#1566869
God morgon

Nu är vevhusventilationen bytt och bilen startade fint och låter som den går jämt. När motorn blev varm börjar det tyvärr ryka rejält igen. Körde den i dryga halvtimmen på rätt höga varv i hopp om att det skulle vara oljerester som i avgasröret som brändes ur. Tyvärr blev det ingen förbättring. Oljenibån såg att ha sjunkit samt tyckte att det luktade lite skumt om kylarvätskan. Dock verkar inte kylarvätskan sjunkit nämnvärt, avgaserna luktar som sagt olja samt kommer lite oljestänk ur avgasröret. Tänker spontant topplockspackning men inte så himla sugen att ge mig på det om symtomen talar för något allvarligare fel. Bilen är gammal och inte värt att jobba ihjäl sig för att få liv i den

Går det bra att sätta den på det[…]

Aha! Missuppfattade då.

Ska stå antingen 1031 eller 1041. Det senare[…]

Det tyder på att dina glidkolvsok spontan[…]