Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har en V70 som titt som tätt ger Kontrollera bromsljus och de två nedre bromsljusen är då ur funktion, det övre bromsljuset fungerar. Har även kollat bromsljuset på släpvagnen och även det fungerar när de två nedre inte fungerar. Verkar påverkas av vibrationer för om det fungerar och jag öppnar och stänger bakluckan så kan felet dyka upp.

Enligt tidigare felsökning så pekade det mot en defekt REM men tänkte göra en fuling och helt enkelt sno styrning från antingen TRM eller kretsen till övre bromsljuset och sätta relä men det visade sig att gör man så så tänds förvisso bromsljusen när man trampar på pedalen men de slocknar först när man vrider av tändningen så verkar vara kört att göra på det viset. Detta testades på verkstad och det verkar onekligen vara REM som inte är kry.

Ny REM med mjukvara går på runt 9000:- plus arbete så det är inte ens att tänka på då bilen rullat cirka 47000 mil.
Började spåna om en beggad men verkstaden har inte funktionen för att tömma en enhet på mjukvara i deras VIDA vilket några av bildemonteringarna har, t ex JB har den funktionen.
Har pratat med JB och de har ingen i lager och han jag snackade med var osäker på om de kan tömma REM men så kollade han i deras system och såg att de har sålt några REM och inte fått tillbaka de så då drog han slutsatsen att de kan tömma den på mjukvara.

Vad jag förstår så är inte REM knuten till chassinumret som t ex CEM är.
Så söker tips om hur jag ska gå tillväga, går det kanske till och med att byta REM utan att tömma och skjuta i mjukvara eller måste den vara nollad så man kan skeppa in mjukvaran?
Om det går att byta till en REM med mjukvara(alltså ej rensad) hur vet man vilken man ska beställa? Räcker det med samma årsmodell och motor?

Tack på förhand! :)
Senast redigerad av 3 Bosa, redigerad totalt 0 gång.
Precis pratat med Vimmerby Bildemontering som hävdar att om man köper en begagnad REM med samma artikelnummer som nuvarande ska det bara vara att byta rakt av utan att krångla med mjukvaror. Någon som har erfarenhet av detta och kan bekräfta att det stämmer?
Fick tag på en REM med samma artikelnummer, var bara att byta ut rakt av. Rensade felkod och testade men felet kvarstår med sporadiska Kontrollera bromsljus och att de två nedre då inte fungerar. Ska försöka få tag på elschema för REM, TRM och bakre ljusen.
Något som slog mig är att när verkstaden testade att ta styrning från vingen och även släpvagnsbromsutgången så tändes bromsljusen men släcktes inte när man klev av bromsen, testen som gjordes var att dra en plusmatning från utgångarna direkt till ena nedre bromsljuset. Jag börjar tro att man helt enkelt inte bara kan ta en direktmatning på det viset, jag menar släpvagnens bromsljus fungerar ju när man kopplar på släpvagnen. Jag suger på el men har en som är duktigt på bilel som ska kika på det framöver. Det kommer att bli sista försöket och löses det inte då ger jag upp. :)
dieselkenneth skrev:Har du kontrollerat bromsljusrelät? Vid defekt relä tänds övre bromsljuset men inte dom i bakljuset.
Från och med MY2005 så finns det inget löst utbytbart relä, är inbakat i REM istället. Misstänktes därför att det var nåt galet internt i REM så var därför den byttes ut mot en beggad vilket inte löste problemet.
Kablarna ut i bakluckan är hela, släpvagnskontakten är utbytt men har även testat att dra isär kontakten till släpvagnskablaget. REM utbytt samt dess kontakter rengjorda.
Felkoden som sätts är CEM-8D01 Bromsljus. För låg signal. För info så efter att den felkoden satts 200 gånger stängs den utgången av och hoppar igång först efter att man rensat bort felkoden.

När jag var till verkstaden fungerade det givetvis men då jag upplevt att felet verkar triggas när man stänger bakluckan eller kör i något värre gupp så bankade de både på REM men även vid bakljusen både inifrån och utifrån och felet uppstod. Detta var innan byte av REM. Enligt verkstaden är matningen till REM från CEM ok, bromsljuset i vingen samt på släpvagnen fungerar när de två nedre inte fungerar.
Orsaken verkar onekligen finnas i den bakre delen av bilen.

Lyckades hitta elschemat för hela bilen, förhoppningsvis är den till hjälp för elsnubben.
Var iväg till en snubbe som är riktigt duktigt på bilel, ni vet en sån där som byggt egna tändsystem, ställbara laddregulatorer osv...
Tanken var att sätta reläsats och ta tillslag från antingen vingen eller dragkroken så att jag åtminstone skulle få fungerande bromsljus. Det visade sig att det inte går, bromsljuset tänds när man trycker på bromspedalen men släcks inte förrän efter att man stänger av tändningen även med reläsats. Hade den extra REMen med mig så han plockade isär den och efter lite letande hittades kablarna för de två nedre bromsljusen, två gula kablar så en för höger och en för vänster. Jag hade även med mig elschemat för min bil och det visade sig att bromsljuset i vingen/bakrutan och TRM/dragkrok styrs via canbus men de två nedre bromsljusen styrs via en vanlig hederlig strömkabel direkt från CEM in i REM. I REM är det sedan bara byglat från ingående kontakt från CEM till utgående kontakt, så verkar som att de inte ens går via relä i REM om jag förstod det rätt. Så orsaken till felet ligger helt enkelt i CEM och på en bil som gått över 47k mil är det inte värt att lägga pengar på en ny CEM.
Finns en annan tråd här på forumet med samma problem men den slutade med att man kom fram till att felet låg i CEM, ingen mer info efter det.

Så de två gula kablarna som går ut till bromsljusen från REM klipptes helt sonika av och matning (ej via relä utan direktmatning) till de två togs från TRM, vi hakade även på släpvagnsbelysning och det fungerar galant.
Det lustiga är att vi var bägge övertygade om att jag skulle få leva med Kontrollera Bromsljus varje gång jag bromsar då vi klippte utgående från REM men icke, bromsljusen fungerar och inget meddelande. En teori är att det är den totala spänningen/förbrukningen för de två bromsljusen som mäts och om ena slocknar stämmer inte värdet för två förbrukare och meddelandet Kontrollera Bromsljus aktiveras. Låter logiskt då den inte specificerar vilken sida som är ur funktion.

Enda gången jag får Kontrollera Bromsljus nu är om jag har bromspedalen nedtryckt och sen vrider på tändningen, räcker dock att ta bort foten från bromsen lite snabbt så fungerar det igen.
Ska köpa nya lampor till bromsljusen och ska då passa på att testa om den fortfarande meddelar om en lampa för bromsljuset är ur funktion, testa bromsa med bara en lampa i helt enkelt.

Så för mig är problemet löst även om det är en workaround, orsaken till grundfelet finns ju kvar. Vem vet det kanske går att öppna upp CEM och se om det finns något att göra i den men jag kände att jag redan lagt tillräckligt med pengar på detta i bara felsökning så jag nöjer mig med den här lösningen. :-)

Går det bra att sätta den på det[…]

Aha! Missuppfattade då.

Ska stå antingen 1031 eller 1041. Det senare[…]

Det tyder på att dina glidkolvsok spontan[…]