Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjenare, har köpt mig en Volvo v70 från 2005 med 2.4d automat 6vxl.

Har kommit upp ett vad jag anser vara stort problem.
Låg och åkte på motorvägen och skulle köra om en bil, la foten på gasen för att komma om och när den ska växlar så slår den i växeln så det känns som att lådan ska lossna. Och ett otäckt ljud uppkommer som att nått håller på att gå av.

Har varigt med om att Volvo lådor har växlat hårt förut, men har aldrig varigt med om något liknande.

Ett till problem som är att när man åker på 5an och ger på över 30% gas ungefär så är det som att lådan släpper växlarna och hoppar i neutral när den ska växla upp till 6an. Låter man varven gå ner till ca 1000-1500 varv så kastar den i 6an och sen är det bara åka.

Åker man lungt och sansat med jämn gas hela vägen upp till 6ans växel växlar den som om man skulle åka på moln.

Någon som vet vad som kan orsaka detta då jag inte har en aning.
Kan det hjälpa att spola lådan?
Eller är det något större problem?
Nja, automatlådor brukar man ju spola igenom med flera liter olja tills den ser ren ut, det finns flera filmer på nätet hur det går till.
Det låter som du har en låda med renoveringsbehov.
Jag tror inte att du skall lägga pengar på billig olja utan det är nog bättre att leta efter en utbyteslåda.
Men börja med att se om du har några felkoder i Vida, med lite tur har du felkod på trycksolenoiden.

Går det bra att sätta den på det[…]

Aha! Missuppfattade då.

Ska stå antingen 1031 eller 1041. Det senare[…]

Det tyder på att dina glidkolvsok spontan[…]