Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AlexanderJonsson
Det var det jag tänkte, har bytt regulatorn till den det ska vara enligt volvo vida om man skriver in bilens chassinummer. Felet kvarstår dock, när strömmen på batteriet är lågt så slocknar belysningen och jag får bromsfel stanna snarast, ABS lampa och SRS lampa. Detta försvinner så fort jag gasar så att bilen får laddning och händer inte om man har underhållsladdat batteriet. Kan det möjligtvis vara signalkabeln som är defekt? Eller kan det vara hela CEM som är skrot?
av AlexanderJonsson
Ny fundering, upptäckte att jag köpt en 12V regulator men tror att den som satt i innan var 14V, spelar detta någon roll eller borde det funka oavsett?
av AlexanderJonsson
Har nu beställt en regulator på 14V om det ens är någon skillnad. Upptäckte dock att originaldelsnumrena i Trodo för Bosch var annorlunda mellan 12V och 14V regulatorn så det måste ju vara någon skillnad mellan de. Skriver igen när jag bytt och berättar om det funkade eller inte. Annars så blir det vidare felsökning. Varit i kontakt med ett gäng verkstäder och inga av de trodde på att det var CEM som var problemet så min gissning är att det är regulatorn vilket jag nu ska prova eller så kanske det kan vara signal kablen som är trasig på något vis.
av AlexanderJonsson
I väntan på den nya regulatorn så har jag undertiden haft loss CEM och sett att kontakterna varit dåliga. Har åtgärdat detta genom att löda på nya kablar under själva stiften som var trasiga. Detta gjorde ingen skillnad på problemet jag har med generatorn. Har även upptäckt att jag inte bar har felkod CEM-DD30 som då är för att det inte finns någon kommunikation med ACM utan även CEM-DD21 som är för att det finns störningar på LIN-bus 2.
av AlexanderJonsson
Har nu fått regulatorn men inte haft tid att byta in den än. Har dock märkt att jag har mängder av felkoder på BCM, bland annat att kommunikation fattas med CEM, ECU och SAS. Kan detta indikera ett fel på BCM? Och kan ett eventuellt fel på BCM orsaka att bilen inte kan kommunicera över LIN-bussen? Med det menar jag kan en felaktig BCM vara anledningen till att bilen inte laddar som den ska? BCM ger även felkod på att spänningen är för låg.
av glock40sw
AlexanderJonsson skrev: tor 04 jul 2024, 18:10 I väntan på den nya regulatorn så har jag undertiden haft loss CEM och sett att kontakterna varit dåliga. Har åtgärdat detta genom att löda på nya kablar under själva stiften som var trasiga. Detta gjorde ingen skillnad på problemet jag har med generatorn. Har även upptäckt att jag inte bar har felkod CEM-DD30 som då är för att det inte finns någon kommunikation med ACM utan även CEM-DD21 som är för att det finns störningar på LIN-bus 2.
Googla koden CEM -DD30 ,där hittar du felet och kanske också hur du kan lösa problemet.

Går det bra att sätta den på det[…]

Aha! Missuppfattade då.

Ska stå antingen 1031 eller 1041. Det senare[…]

Det tyder på att dina glidkolvsok spontan[…]