Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av johnnype
Javisst passar delen fysiskt men en CAN-nod (en enhet ansluten till bilens nätverk) kan ha olika mjukvaror inladdade vilket gör att samma artikelnummer kan vara avsedd för en 00'a och alltså inte fungera övht på en 02a. etc etc

Vi får komma ihåg att S80/V70N/S60/XC90 är de första Volvo-bilarna som har många små datorer utspridda och dessa måste samverka och prata samma språk.

Därför kan du inte gå på artikelnummer allena något längre. Korrekt modellår är väldigt viktigt, och det får du som sagt från (donator)bilens VIN-kod.
av Gelis
johnnype skrev: tis 31 jul 2018, 21:56 Näh, nu rör ni till det!

Har du en DiCE så kan du jobba med mitt program på egen hand. Behöver inte att skicka något. På de tester jag gjort så kan man flytta mjukvara mellan ETM fritt, vit till gul etikett och vice versa.

Det här med nyare och äldre ETM då? Jo ETM är en CAN nod så den måste prata samma "språk" på CAN nätet! Detta språk är samma på MY00+MY01. MY02 är eget och MY03+MY04 är samma. Du kollar 10:de tecknet i bilens VIN för att avgöra modellår (MY). Strunta helt i artikelnummer eller tillverkningsdatum på spjället. De säger absolut inget om vilken mjukvara som finns i det.
Och hur får man tag i ditt program, jag förmodar av vad du skriver att du är villig att dela med dig.
av Per L
johnnype

Tack för ditt förtydligande!
Då kan man säga att jag hade tur (för det var i varje fall ingen medveten tanke bakom det) att jag "råkade" köpa ett spjäll från en bil av samma årsmodell som morsan har
av thomas2000
@johnnype, Tja
har en gammal s70 00 med ett nytt spjäll fast fel version på programvara i det ser jag i vida och jag har VIDA så hur får jag tag i ditt lilla program? :)
i orginal har jag den nyare programvaran och den nyinköpta är fel

Går det bra att sätta den på det[…]

Aha! Missuppfattade då.

Ska stå antingen 1031 eller 1041. Det senare[…]

Det tyder på att dina glidkolvsok spontan[…]