av thevolvofan - lör 06 jul 2024, 00:20
- lör 06 jul 2024, 00:20
#1583100
Hej! Har en V70N T5 00 som har gått bra fram tills idag. Vi körde ut på motorvägen och accelererade när den helt plötsligt snabbt gick upp i temperatur, från mittensträcket till precis under det röda på ca 10 sekunder.
Vi stängde av bilen och lät den kallna och körde hem den sedan, samma symptom, ökade i värme snabbt så fort man belastade motorn, men den gick aldrig in i det röda fältet.
Tänkte direkt, "helvete nu gick topplockspackningen". Men det verkar inte som att det nödvändligtvis är fallet.
Termostaten fungerar, oljan är inte vattning och det bubblar inte i kylarvätskan. Det som händer är att så fort man startar motorn och vattenpumpen bygger upp lite tryck trycker den ut allt genom expansionskärlet, inte bubblar som det brukar göra när toppen har gått, utan pumpar ut det med fullt tryck som att det kommer rakt ur vattenpumpen. Precis som att där är en propp i systemet.
Är detta något som kan hända? Och om det förekommer, vad är de vanliga ställena det uppstår på? Kylaren? Värmepaketet? Vad tror ni är felet?
Tack på förhand och MVH!
Vi stängde av bilen och lät den kallna och körde hem den sedan, samma symptom, ökade i värme snabbt så fort man belastade motorn, men den gick aldrig in i det röda fältet.
Tänkte direkt, "helvete nu gick topplockspackningen". Men det verkar inte som att det nödvändligtvis är fallet.
Termostaten fungerar, oljan är inte vattning och det bubblar inte i kylarvätskan. Det som händer är att så fort man startar motorn och vattenpumpen bygger upp lite tryck trycker den ut allt genom expansionskärlet, inte bubblar som det brukar göra när toppen har gått, utan pumpar ut det med fullt tryck som att det kommer rakt ur vattenpumpen. Precis som att där är en propp i systemet.
Är detta något som kan hända? Och om det förekommer, vad är de vanliga ställena det uppstår på? Kylaren? Värmepaketet? Vad tror ni är felet?
Tack på förhand och MVH!