- ons 03 jul 2024, 16:24
Hej,
Ny på forumet.
Äger en S60 2005 med Bi-Xenon strålkastare med automatisk nivåreglering.
Jag måste förmodligen byta dessa, glasen är helt förstörda, går inte att rädda längre.
Reflektor halvljus är slitet på bägge, lacken har släppt på ett par ställen nederdelen av reflektorn.
Infästning för nytt glas är i dåligt skick, kanske går att rädda. (Behöver gjuta plast)
Uppskattar att glas + lim + plastsvetsning kommer gå på 3-4000.
Följande artikelnummer för kompletta strålkastare.
30648218 (Vänster)
30648219 (Höger)
Helt omöjliga att få tag på, varken begagnat eller nya.
Om man skulle hitta några nya så är dom förmodligen runt 10k styck, helt omöjligt att motivera.
Finns det några alternativ till nya/begagnade bi-xenon strålkastare som passar?
Min ide är annars att köpa halogen lyktor med nivåreglering och sen flytta kablaget från mina bi-xenon strålkastare till dessa.
Detta bör fungera med 2 undantag.
1. Bi-Xenon tilt funktionen försvinner, vilket i teorin borde bara innebära en något sämre helljus bild, detta är OK enligt mig men osäker på Can-bus funktionen runt denna tilt funktion? kan man koppla bort tilt/bi-xenon motorn utan att det blir problem?
2. Kommer Xenon hållaren passa i ett lamphus som är till för H7 lampor?
Vet inte om man får länka saker men det är såna här lamphållare jag menar:
https://media.skandix.de/pimg/1039794.jpg
Denna lösning borde också bibehålla bilens typgodkännande eftersom jag behåller Xenon + Nivåreglering.
Det kanske blir lite gråzon att sätta GDL lampor i ett H7 hus men jag tror inte BP är så noggranna så länge ljusbilden är OK.
Tack på förhand!
Ny på forumet.
Äger en S60 2005 med Bi-Xenon strålkastare med automatisk nivåreglering.
Jag måste förmodligen byta dessa, glasen är helt förstörda, går inte att rädda längre.
Reflektor halvljus är slitet på bägge, lacken har släppt på ett par ställen nederdelen av reflektorn.
Infästning för nytt glas är i dåligt skick, kanske går att rädda. (Behöver gjuta plast)
Uppskattar att glas + lim + plastsvetsning kommer gå på 3-4000.
Följande artikelnummer för kompletta strålkastare.
30648218 (Vänster)
30648219 (Höger)
Helt omöjliga att få tag på, varken begagnat eller nya.
Om man skulle hitta några nya så är dom förmodligen runt 10k styck, helt omöjligt att motivera.
Finns det några alternativ till nya/begagnade bi-xenon strålkastare som passar?
Min ide är annars att köpa halogen lyktor med nivåreglering och sen flytta kablaget från mina bi-xenon strålkastare till dessa.
Detta bör fungera med 2 undantag.
1. Bi-Xenon tilt funktionen försvinner, vilket i teorin borde bara innebära en något sämre helljus bild, detta är OK enligt mig men osäker på Can-bus funktionen runt denna tilt funktion? kan man koppla bort tilt/bi-xenon motorn utan att det blir problem?
2. Kommer Xenon hållaren passa i ett lamphus som är till för H7 lampor?
Vet inte om man får länka saker men det är såna här lamphållare jag menar:
https://media.skandix.de/pimg/1039794.jpg
Denna lösning borde också bibehålla bilens typgodkännande eftersom jag behåller Xenon + Nivåreglering.
Det kanske blir lite gråzon att sätta GDL lampor i ett H7 hus men jag tror inte BP är så noggranna så länge ljusbilden är OK.
Tack på förhand!