Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av RacecarS60
#1578399
Har fått slut på idéer hur jag ska lösa problemet med min 2005 Volvo S60 T5 (bensin)

Det började med att bilen ryckte under körning och kort därefter stängdes motorn av och har inte fått igång den sedan dess. Felkodsläsaren visade enbart P0087 som innebär " Bränslefördelningsrör / Systemtryck för lågt ". Har nu bytt ut bränslefilter, bränsletrycksensor och bränslepump. Filtret behövde verkligen bytas och att byta sensorn tog bort felkoden men pumpen vill fortfarande inte pumpa bränsle. Man kan tydligt höra pumpen gå när man slår på tändningen men varken ventilen vid bränslefiltret eller bränsleskenan pyser ut bränsle. Har testat att mäta med en multimeter på bränslepumpens kontakter som visade allt mellan 6-8V och vad jag förstått bör den ligga på 12-14V, min teori var att den får för lite energi för att kunna ge full effekt, men med ett fulladdat bilbatteri fungerar det fortfarande inte och ger samma värden som tidigare, har kollat alla säkringar och relän i bilen men allt verkar intakt.

Får inte riktigt något tryck i slangarna hur jag än gör och vet inte riktigt vad mer man kan göra, behöver nya tips.
Användarvisningsbild
av Hasse53
#1578414
Om man kollar på elschema borde din bil ha två bränslepumpar som sitter i samma plastbytta eller?
Den ena pumpen ser till att byttan är fylld med bensin och den andra pumpar fram till motorn. Den som pumpar fram till motorn är varvtalsstyrd med hjälp av en elektronikenhet (PEM) som sitter på höger sida monterad över framkant på bensintanken.
Oavsett om du har en eller två pumpar, kolla hur PEM ser ut, den sitter illa till och brukar vara illa angripen av vägsalt.
/Hasse
av RacecarS60
#1582274
Köpte en ny ”PEM modul” eller ”PEM styrenhet” och bytte ut den gamla. Kan hålla med om att den gamla såg riktigt sliten ut och kretskortet såg helt förstört ut men kanske inte så konstigt efter 20 år. Om jag förstått rätt så sitter dessa moduler inuti bilen på Volvos från 2008 och vidare där de inte kan utsättas för vatten och smuts lika lätt jämfört med dessa modeller där de sitter på utsidan av bilen nästan precis bredvid bränslefiltret. När den nya var på plats så startade bilen direkt som vanligt på första försöket och har gått klockrent sedan dess.

Lite uppföljning: Bilia i Sisjön lö[…]

Lagret på ingående axeln I växell[…]

Vägmätare saknas

Aha, tack Spock, det förklarar det! Jag trodd[…]

240 startar inte

😀😀😀