Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Volvo S60 2.4t 2001, Motorkod B5244T3

Hej allihopa, har besiktning om 2 dagar och jag hoppas att det finns någon här som möjligtvis kan hjälpa mig.

Förra månaden fick jag felkoden DTC 261A, Adaptiv lambdareglering felaktig, Intermittent.

Det första jag gjorde var att byta till en billigare lambdasond, men efter att motorlampan dykte upp igen så bytte jag till en Bosch lambdasond (efter katalysatorn). Felkoden dykte upp efter några dagar igen. Det går att släcka den genom att ta bort minuspolen på batteriet, men den kommer tillbaka vid obestämda tillfällen. Samma felkod.

Kontakten på själva lambdasonden och kontakten från bilen ser ok ut. Kablarna på kontakten från bilen verkar ok ut också. Jag har dock inte kollat hela vägen till kontrollenheten.

Jag är osäker om det finns läckage vid insugssidan eller avgassidan, tänker kolla på det imorgon.. Samt kolla på kontakten med multimeter.

Det enda är att tryckröret/laddluftsslangen har en spricka som jag har täckt med vulktejp och den verkar hålla. Är det tillåtet på besiktningen?

Bilen fungerar bra och den dricker inte mer än vanligt när motorlampan är på.
Fram lykta lyser rosa...

https://lichtex.de/en/philips-d2r-85126whv2-white-[…]

240 startar inte

😁😁😁😁😁

Vi har lyckats programera in spridaren nu men lj[…]

Hej! Nu i veckan är det dags att beställ[…]