Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av johannk
#1578391
Hej alla mina nya vänner😊
Nybliven volvo ägare här till en S60 2.5T, trodde jag hade gjort ett bra köp, men börjar bli tveksam efter att jag hittat ojepölar under bilen.
Jag är en amatör med bilintresse så jag förstår mig på lite iaf.
Har nu vart under bilen och gjort rent, för att senare få en bättre chans att se vart oljan kommer ifrån.
Jag hittade två möjliga ställen, ett runt oljefilter, men det kändes inte så troligt, kändes som det vart kladd efter service.
Min starkaste misstanke är runt turbon, ett större rör med slangklämma, där såg det lite fuktigt ut, har nån vart med om nåt liknade? Jag bifogar några kort så kanske ni med erfarenhet kan utläsa något.
Ha en fin dag 😉
Bilagor
20240511_111134.jpg
20240511_111134.jpg (4.45 MiB) Visad 334 gånger
20240511_112044.jpg
20240511_112044.jpg (3.73 MiB) Visad 334 gånger
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1578395
Oljereturen från turbon är ett rätt vanligt ställe för läckage. Och det är ju det röret "mitt i bild" som sitter med 2 torx. Är en packning mot turbon och en o-ring mot blocket.
av johannk
#1578398
Ok, tack för svar.
Då kommer följd frågan, hur svårt är det att byta detta själv? Drar det med sig mycket jobb?
Eller kanske bästa att låta verkstad fixa detta.
Användarvisningsbild
av Greffel
#1578416
Väldigt enkelt jobb på en FWD bil
Loss bra skruvarna och plocka ned röret.
Gör sedan rent röret på utsida/insida och återmontera med ny packning.
Givetvis gör du rent och fint från sölet som finns i hela området
av johannk
#1578456
Tack för era svar, blir att beställa nya packningar och försöka fixa detta, håller tummarna att det är därifrån det läcker. Om inte så kan jag iaf uteslute att det kommer därifrån.

Ni som vart med om nåt liknande, när uppstår läckaget? Droppar det hela tiden? Eller kommer det en skvätt när man vart ute och kört? Läcker det mycket?
Jag har ju bara haft bilen nån vecka och tycker inte läckaget är så stort, men extremt störande med oljegfläckar i garage...
av Storfot
#1578462
Ditt grundproblem är med största säkerhet täppt vevhusventilation. Om vevhusventilationen vore frisk så skulle det inte läcka särskilt mycket vid oljereturen även om packningen är dålig. Att bara byta packningen löser inte dina problem, det kommer snart att läcka igen, antingen där eller på något värre ställe.
av KalleJ
#1578464
Bilen är ifrån -05, att en packning som sitter på turbon har gett upp är knappast konstigt med otaliga värmecykler. Inte heller någon annan gummi packning.
Men definitivt kolla över vevhusventilationen är ingen dålig idé.

Nyligen köpt en, enligt mig, fin 2014 D4 o[…]

Den startar nog utan glödstift. Står EG[…]

Hej, Jag är inte så insatt i hur st&ou[…]

Stort tack för dina inlägg Cotag. 👍🏻 En […]