Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av V70turbojs
Hej! Nu är det så att min v70 2.5T från 2005 med m56 lådan strular lite med backen och har gjort det enda sen jag köpte bilen i oktober -23. När jag lägger i backen så hoppar den inte i och det blir ett skrap, håller jag däremot ner backen och ger lite tryck på växelspaken då känner man och hör "dunk" och så hoppar den i. Vissa gånger låter det högre och vissa gånger så hittar jag rätt läge och då är det som normalt. Killen jag köpte bilen sa att det kunde vara växelvajrarna eller spakstället som var fel.

Det jag gjort hittils är bytt växellådsolja med volvo original olja, bytt spakställ som jag fick med av gamla ägaren, bytt växelvajrar som jag köpte från en skrot som ska varit genomgången och utan anmärkning, provat justera vajern (finns bara justeringsmöjlighet på ena vajern?) men hjälpte ej så ändrade tillbaka som den var, jag bytte nedre motorfäste de som går på växellådan och sen nu provade jag lufta kopplingen. Tillvägagångssättet för lufta kopplingen gjorde jag som så att jag sög ur behållaren och fyllde på olja sen med hjälp av en luftman med 1,5 bar i tryck så gick det ganska enkelt och det kom en del bubblor när jag luftade. Det var från slavcylindern jag luftade, den nippeln som man kommer åt ifrån motorutrymmet och jag lät den spola igenom så jag fick ut 0.5 liter iallafall.. Är det tillräckligt? Efter luftningen så känns det som jag fick mer motstånd i pedalen men backen är likadan ändå.. Har ni några tips? Kopplingen vet jag ej när den är bytt.. kan man lufta från någon annanstans? Borde jag lufta igen fast låta den spola igenom mer? Första gången jag luftar koppling men antar det är ungefär likadant som bromsar? Tacksam för svar :)
av V70turbojs
Bilen har gått 27000 mil.. någon enstaka gång har jag märkt att 3an har varit konstig, fick inte i den helt en gång så det skrapade till men det har hänt 2 gånger kanske sen jag köpte bilen
Volvo 945 STARTAR EJ

Startspärren klipper väl bara soppan? S&[…]

Okej, men du har inte provat att byta katalysator?[…]

Så var det dax igen.... https://www.di.se/n[…]

@Micce1980 , Brukar jag också göra.. b[…]