Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Storfot
Jag har fått ett tråkigt missljud och vet inte riktigt vad jag ska misstänka.
Bilen är en V70 -02 automat och ljudet kommer direkt när jag släpper gasen. (Men slutar om jag bromsar eller börjar gasa mera.)
Jag misstänkte ett dåligt hjullager först, men jag känner inga vibrationer i fjädern om jag hissar upp och snurrar på hjulet. Det blir ingen direkt skillnad om man svänger höger eller vänster heller.
Något med drivningen kanske??
Ljudfil i länk nedan, men kvaliten är inte jättebra.

http://hagerman.info/bil.mp3
av Storfot
Ingen som har någon teori?
"Knackhastigheten" verkar proportionell mot hastigheten, vid 50 km/h så knackar det ca fyra gånger per sekund.
Jag har försökt kika lite mera under bilen, men ser inget uppenbart onormalt glapp eller trasiga damasker. (Bilen är dessutom nybesiktad och dom hade inget att anmärka på förutom ett "bra att veta" på ett litet glapp i en styrled.)
Det märks inget extra med fulla styrutslag heller.
Jag får känslan att det är en drivknut som är huvudmisstänkt, men jag är inte så sugen på att börja byta delar på måfå.
av Storfot
Ja det var ju ett tag sedan... Om jag minns rätt så försvann det när jag bytte till vinterhjulen. Men det kom inte tillbaka när det var dags att sätta på sommarhjulen igen, så jag vet inte exakt vad det var.

Gäller tidigare modeller som jag först[…]

Började med att bilen larmade om låg ba[…]

Koppling föll i golvet

Vanligt fel att slavvylindern vid växell&arin[…]

Volvo V70 årmodell 2000

Provar kanske Corteco och sparar en slant på[…]