Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Far min köpte en XC90 2011 D5 AWD Automat R-Design, I det stora hela väldigt fint skick både invändigt och utvändigt. Däremot såg jag direkt när jag skulle kliva in i passagerarsätet, att det fanns rost vid plastlisten där vid insteget.
Vid närmare titt så fanns det rost runt tröskel och stolpar vid alla fyra öppningar. Det är där dörrarnas gummilister hamnar.

Hur kommer det sig att det har kunnat nöta ner så mycket av färgen att det till slut börjar rosta? Är det grus och annat som kommer emellan? Dock så är det ju även högst upp på dörrarna på något ställe. T.ex. bakdörrarna högst upp och längst bak så sitter det ju en liten skyddsfilm som ser ut att ha satts dit från fabrik, även där är det nednött och lite rost.

Jag jämförde med min bil, en XC90 D5 2008. På den finns tendenser till slitage på samma ställen men inte i närheten lika mycket. Något ställe har det nötts ner så att man precis börjar se bar metall men dock ingen rost ännu.

Jag antar att detta är vanligt på dessa bilar, har ni stött på det och fått göra något åt det? Vad är det som orsakar det?

Mest troligt så ja! Här har du nippel […]

Som titel beskriver låg på en skogsv[…]

blir man 3 eller 4 så rekommenderar jag V90/[…]

Ser nästan ut som att automatxhoken har k&aum[…]