Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,
Har en XC70 från 2001 som har fått lite problem, bensin 2.4T

Har under en längre period haft lite orolig tomgång men inget direkt märkvärdigt så har inte brytt mig om det, har inte heller haft någon felkod.

Men nu ikväll så fick jag en felkod (p0422 catalyst efficiency below threshold bank 1), samt att efter ett tag så dör den vid tomgång, så väldigt orolig tomgång.

När jag kör bilen så märks inga fel, går rent och fint...

Är det någon här som kan hänvisa mig vart jag kan börja kolla?
Värt att tillägga, så kör jag fruktansvärt mycket start och stopp med bilen.. Och korta sträckor tyvärr.. Igensatt katt?
Hej, felkoden på katalysatorn är trolig inte relaterad till den oroliga tomgången, och endast ett problem vid besiktning av bilen. Felkoden kan komma och gå med 10-50 mils intervall om katalysatorn ligger på gränsen till att underkännas av ECM (motorstyrningen). Inte så onormalt efter 20-25 år på vägen.

En igensatt katalysator ger mycket större problem vid fullgas än tomgång, så den är nog ok på genomströmning.

Den oroliga tomgången kan bero på smuts i spjällhuset (ETM, gasspjället under insugsgrenröret)
Mycket annat kan ge samma symptom, också intern fel på ETM, men om du inte har rengjord spjällhuset dom senaste åren, så är det dags nu :-)
Om tomgången blir mycket hög flera minuter efteråt, ta bort batterijord några minuter. (Stäng av bilen innan)

Använd gummislang till vevhusventilationen d&[…]

Gå in på www.volvopartswebstore.com oc[…]

Ja, såg det.

blir man 3 eller 4 så rekommenderar jag V90/[…]