Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej! Har ägt min 2003 Volvo S60 2.4 manuell, i snart ett år. Den har snart gått 19k mil, den går bra och är generellt nöjd med den.

Har dock ett problem med accelerationen när motorn är på arbetstemperaturen och plus grader ute.
Problemet inträffar lite då och då men bara med det jag nämnde innan om arbetstemp och plus grader.
Ibland så vill bilen inte accelerera men senare accelererar som om inget hade hänt, kan hända på samma resa också.
Detta har pågått ett tag men de senaste månaderna så har jag märkt problemet mycket mer.
Ingen motorlampa när problemet händer men har fått:
Motorlampa: P0011 "A chamshaft position - timing over-advanced or system preformance bank 1"
osäker om det är relevant.

Problemet:
- När jag trycker på gaspedalen så vill bilen inte gasa, utan håller varvtalet tills jag släpper, spelar ingenroll om det är på 1500rpm eller 2000rpm. Växlade ner men ingen skillnad.
- Någon gång fortsatt jag trycka på gaspedalen och nån sekund senare så accelererade bilen som vanlig.
- Samma problem men lät bilen stå på tomgång i någon minut, accelererade som vanligt efter.

När jag köpte bilen så var kamremmen och vattenpumpen bytt och resan hem så märkte jag inget.
Hade bokade bokat för service samt felsökning, mekanikern berätta att han hade gjort rent gasspjällen men problemet kommer fram fortfarande.
Kanske kan vara värt att nämna är att i början av sommaren så hade bilen el problem. (död mätarhus, kupé fläkten startar efter att man har stängt av bilen men motorn startade och funkade som vanligt då) (problemet fixat samma vecka)

Försökte lägga info som kan vara bra att veta och hoppas på om någon vet orsaken till detta.

All typ av hjälp är väldigt uppskattad!
Senast redigerad av 2 ARKANE, redigerad totalt 0 gång.
Felkoden borde ha med saken att göra och den antyder att kamaxelns position är felaktig. Brukar vara kamremsbyte kring 18.000 mil, så det ligger väl nära till hands att man satte remmen fel när man bytte den. I annat fall tror jag det är nåt strul med VVT:n - att drevet läcker olja eller att solenoiden är defekt (borde finnas separat felkod för den isf).

Hur gammalt är batteriet? Det händer lus[…]

Med lite tur så kanske den mindre slangen ja[…]

Gå in på www.volvopartswebstore.com oc[…]

Ja, såg det.