- mån 18 aug 2014, 12:39
#890282
I det här fallet var det mer i grova drag jag tänkte om något av drivaxeln/gängorna/etc faktiskt tar skada att dras åt med mer än 50nm. Jag har nu kört ca 50 mil efter att jag drog åt dom och jag har fortfarande inte märkt något konstigt utan det är helt tyst fortfarande. Mycket möjligt att de är åtdragna aningens för hårt enligt Volvos specifikationer men det verkar inte ha bidragit till några konstigheter ännu åtminstone.
Nu i efterhand skulle jag ju givetvis ha använt momentnyckeln men jag hade den helt enkelt inte till hands utan drog på känsla istället.
Volvouser skrev:Tack för svaret! Förstår hur du menar, det är så klart väldigt viktigt att tänka på.mollan skrev:Noggrannhet är ju såklart något som var och en får bestämma hur mycket man lägger i det, men just i detta tillfället när vi pratar om bultförband finns det vissa fysiska regler.Emil889 skrev:...Varför skall man bara dra med 50 nm ?
Tänk på det som en fjäder - som håller ihop något.
Ta t.ex en kulspetspenna, skruva isär den, och dom innehåller ofta en liten fjäder som får den till att poppa tillbaka igen.
Dra lite försiktigt i fjädern, och släpp, och den vill gå tillbaka till sin ursprungsform igen.
Dra lite mer nästa gång, så kan fjädern inte gå tillbaka till sin urpsrungsform igen och "fjädereffekten" är mer eller mindre förstörd och fjädern är mycket längre än innan :idea:
Drar du ännu mer så går fjädern av... :!:
Typiskt scenario: Hur fan kunde hjulbultarna lossna - jag använde ju mutterdragaren på full rulle/en meter förlängare/hoppa på nyckeln - du kan själv fortsätta...
Man förstör alltså fjädereffekten i förbandet om man drar för hårt.
Många bultar dras precis till gränsen när dom är helt nya (bl.a för att spara pengar på tunnare bultar) - och därför rekommenderas nya bultar i dessa tillfällen, då bulten redan är deformerad/skadad efter första monteringen och skall inte återanvändas.
Vinkeldragning kan t.ex användas när bultförbandet går trögt - då stämmer inte en momentnyckel,, men man har beräknat hur mycket förbandet tåler att förspännas innan fjädereffekten avtar/försvinner/förbandet går sönder.
Detta är såklart mycket förenklat och förklarat på ett snabbt sätt - men jag hoppas du ändå förstår lite av det - annars fråga på så skall jag försöka svara.
I det här fallet var det mer i grova drag jag tänkte om något av drivaxeln/gängorna/etc faktiskt tar skada att dras åt med mer än 50nm. Jag har nu kört ca 50 mil efter att jag drog åt dom och jag har fortfarande inte märkt något konstigt utan det är helt tyst fortfarande. Mycket möjligt att de är åtdragna aningens för hårt enligt Volvos specifikationer men det verkar inte ha bidragit till några konstigheter ännu åtminstone.
Nu i efterhand skulle jag ju givetvis ha använt momentnyckeln men jag hade den helt enkelt inte till hands utan drog på känsla istället.