Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag har en XC90 D5 AWD Automat från 2008 där jag haft lite problem med lådan. Den har inte velat driva när det varit riktigt kallt (-12 och kallar) om man inte varmkört den. Har spolat lådan två gånger senaste åren och det har inte varit något större problem förutom när det är väldigt kallt. Nu har den slutat driva helt även när den varmkörts - varken på D eller R.

1. Någon som vet vad det kan bero på? Har inte läst felkoder än men ska försöka bogsera till verkstad.

2. Har någon tips på en mindre verkstad norr om Sthlm som är kunniga på denna årsmodell av Volvo? Försöker hitta en vettig verkstad att bogsera till.

Tack på förhand!
ms83 skrev:Hej!

Jag har en XC90 D5 AWD Automat från 2008 där jag haft lite problem med lådan. Den har inte velat driva när det varit riktigt kallt (-12 och kallar) om man inte varmkört den. Har spolat lådan två gånger senaste åren och det har inte varit något större problem förutom när det är väldigt kallt. Nu har den slutat driva helt även när den varmkörts - varken på D eller R.

1. Någon som vet vad det kan bero på? Har inte läst felkoder än men ska försöka bogsera till verkstad.

2. Har någon tips på en mindre verkstad norr om Sthlm som är kunniga på denna årsmodell av Volvo? Försöker hitta en vettig verkstad att bogsera till.

Tack på förhand!
Växellådan TF-80SCC är en riktig skitlåda. Problemet är att oljefiltret sitter inne i växellådan och går inte att byta förens du plockar ner lådan och öppnar upp den.
Det som händer är att filtret sätter igen sig med skit och orsakar tryck bortfall i hydrauliken. Vilket gör att trycket inte byggs för att få i växlarna. Enligt min erfarenhet så händer detta oftast när man spolar en växellåda som gått långt utan oljebyten. När man då plötsligt spolar lådan så gör nya oljan att gammal skit lossnar och sätter sig i filtret.

Jag vill påstå att volvo själva är boven i dramat eftersom att dom går ut med att deras automatlådor har en evighetsolja som aldrig behöver bytas vilket är fel och motsägelsefullt då en ny oanvänd olja i dunk har ett bästföre datum trots att den är ny och i oöppnad förpackning. Men magiskt nog så blir oljan evig såfort den åker i växellådan? Trots att den värms upp, kyls ner, värms upp, kyls ner och bryts ner mil efter mil.
Sällan silrelaterat på någon, men du kanske har personlig erfarenhet? Ventilpaketet byttes ut runt 2011, så de gamla är ganska kända (börjar bli mindre och mindre nu i takt med att problemen är åtgärdade) för att få problem.

Hur långt har bilen gått?
Grillchips Tesla Model 3 SR+ MY21

Det här var ju kul! https://i.imgur.com/334d[…]

Oljeläckage V70n 2001 2,4t

Svårt att svara på, men om det är[…]

Börja med att göra rent tomgångsmo[…]

Jag har fortsatt min lilla utredning och det verka[…]