- ons 06 jun 2018, 09:06
#1253509
Lugn i stormen!
Ett lite rasslande ljud på tomgång finns i de flesta M56'orna. Hörs väl vid vänster framhjul.
Låter lite som om du hastigt vrider ett glapp i transmitionen fram och tillbaka, för det är precis vad som sker.
Oftast bara med varm växellåda, när det går lättare. Om man släpper upp kopplingen försiktigt kan det vara tyst nån sekund för att återkomma. Gasa upp och det låter på tomgång igen.
Det tystnar genast när man kopplar ur, eftersom allt i lådan stannar då.
Normalt missljud i växellådan = strunta i det.
Svänghjulsbyte kan hjälpa om det blivit lite glapp, (inte säkert) men det är ett kosmetisk fel som inte kräver åtgärd.
Dåligt svänghjul lever om så det otvivelaktigt är nått som är väldigt fel.
Svänghjul kan tystna något om man kopplar ur, men det ändrar då karaktär om man bara spänner åt solfjädern utan att koppla ur helt. Dvs tryck ner kopplingen något, men ingående axel i lådan skall ännu snurra. Ändrar ljudet karaktär?
Ja = ev svänghjul eller lager.
Nej, = växellådan och strunta i det.
Flera svänghjul byttes på garanti för detta ljud utan framgång. Ibland blev det tyst.....
Rasslar det trots att växellådan står stilla kan det vara urtrampningslagret.
Hackande när man släpper kopplingen som i ljud eller hugg i pedalen?
Förefaller vara lagret som kärvar på axeln.
Det finns dom som lyckats smörja utifrån genom att borra hål i sprängkåpan.
Personligen skulle jag inte "laga" en koppling som fungerar. Är det funktionsproblem är det en annan sak.
Jag kan inte säga att rasade dubbelmassesvänghjul är vanligt på sugmotorer. 140hk och 170hk.
Hårt körda chippade turbo's möjligen, men inte normalkörda.
Och dieslar av alla bilmodeller drabbas ibland pga rå motorgång och högt vridmoment.
Diesel = svänghjulsras =nej. Bara högre risk.
De allra flesta svänghjul bytes i förebyggande vid kopplingsbyte eftersom man är osäker och inte vill riskera att göra om redan efter nått tusen mil. Onödigt egentligen, men det ska så klart inspekteras som allt annat.
Dom som drabbas av ras skriver och berättar ofta om det, som det vore världens vanligaste fel och samma person skriver det på flera olika forum, pga irritation bla. Källkritik ska man alltid ha.
Det finns dock åtskilliga som rullat över 40,000mil på originalet, still going strong...
Kör inte Volvo själv länge men har mekat med åtskilliga och i relativt färskt minne.