Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Jag har lite batteriproblem med min Volvo v70 2.4 från 2005.

Bilen har hållit på att dra ur strömmen över natten i några veckor. Det gamla batteriet var stendött och räckte efter laddning bara några få starter, det laddades när man körde men kylan som kom i december hjälpte inte ett gammalt och slitet batteri.

Nytt batteri sattes in 30 december och bilen har startat felfritt sen dess. Kollat spänningen med motorn både på och av, och batteriet laddas. Vi har dock låst bilen med nyckeln i kistan i dörren så att larmet inte har aktiverats för jag har misstänkt att larmet drar ström eftersom batteriet i sirenen är helt slut sen en bra tid tillbaka. Dock så hände det igår att det frusit på så pass ordentligt (konstant -10 grader i några dygn) att nyckeln inte går att rubba i kistan i dörren så det blev att låsa med fjärrkontrollen och således också aktivera larmet. Tänkte att det skulle vara lugnt eftersom batteriet är så pass nytt. När sambon skulle åka till jobbet imorse så var bilen så pass död att inte ens boostern kände av batteriet. Känns ju som att det är riktigt galet att ett nytt batteri laddas ur över natten när larmet är aktiverat... Detta sker bara på vintern dessutom! Larmet är aktiverat varje sommar utan några som helst problem.

Är det någon som haft liknande problem och hittat roten till problemet och lyckats lösa det?
Nu är säkringen till larmsirenen ryckt, men kommer fortsätta att låsa bilen så larmet inte aktiveras.
Bilen fick tillbaka sitt fulladdade batteri för två dagar sen och generatorn laddade 14,47 V vilket är fullgott. Bilen kördes en liten runda, inga problem. Sen stod bilen utan larmet aktiverat i ca 19-20 timmar. Hon brummade igång som att ingenting hänt och rullade fint. Startade också imorse utan problem :-)

Fick också veta att sambon tydligen hade använt larmet hela veckan efter han kört, så batteriet hade nog dragits ut som sjutton under veckan som gått :oops: Men det var nog den kylan som kom som drog ner batteriet helt.

Ska felsöka tjuvströmmen när jag har tid och kan låna en kompis varmgarage, bara jobbigt eftersom batteriet sitter i bakluckan på dessa kärror :P
sicnarf skrev: ons 10 jan 2024, 11:11 Vet inte vad du menar. Du kan låsa med fjärrkontroll utan problem. Det är nog batteriet i larmet som är problemet och det finns under höger hjulhus fram.
Jo jag vet vart sirenen sitter, och jag har inget intresse av att byta den.
För flera år sen så hade vi problem med larmet så det var snack om att låta volvo deaktivera larmet i sin helhet, därför jag undrade om säkringen bara gick till sirenen eller hela larmet. Men jag kollade lite mer på det och det är ju bara sirenen som säkringen går till.
Just nu orkar jag inte chansa med att stå med en urladdad bil så det inte är så roligt att fixa med det mitt i vintern, men kommer börja försöka att låsa med fjärren efter att jag felsökt om det är någon mer tjuvström eller vädret är lite mildare.
Vi som beställt nya XC60

Det var en fet sådan. Om du får fö[…]

Ladda inte mer än 80% speciellt om du kö[…]

Nej, inte för mig som kommer från VW. D[…]

V90cc vibrationer

Går i tankarna att införskaffa en v90cc[…]