Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dumchey
Hej!

Jag har en V70 2.4 -05 som fått lite batteribekymmer som förhoppningsvis är löst nu med nytt batteri!
Men, i samband med den sista omgången med gamla batteriet så började spolarvätskan bråka, ca 2 veckor sen.
Det kommer bra tryck över hela rutan 1-2 duschar, som sedan blir en liten fjuttig dusch på förarsidan ca 10 cm och ca 20 cm på passagerarsidan.

Bilen vägrade att starta (dött batteri) i torsdags även fast det blev fulladdat senast i måndags. Nytt batteri sattes in igår lördag och det laddar och inga problem med det längre. Spolningen fungerade också helt perfekt i minst 5 spolningar. Sen så bara dog trycket och det blev fjuttiga strålar igen, bak verkar dock inte vara påverkat. Bilen hade alltså stått still i 3 dygn.
Högtrycksspolningen på framlyktorna har inte fungerat på minst 10 år (enligt mina föräldrar som är enda ägare av bilen) och jag misstänker att den pumpen är död. Eftersom dessa inte behövs så struntar jag i det helt. Men eftersom det faktiskt kommer vätska både bak och fram så borde den pumpen för det fungera eftersom det är separata pumpar.

Jag misstänker att det är smuts som sitter antingen i slangen eller i munstyckena. "Problemet" med det är att i just 05:orna (och kanske även nyare) så sitter slangarna inuti i själva huven med 2 lock precis där munstyckena sitter och en öppning där huvudslangen innan de delas går in, vilket gör det otroligt svårt felsöka slangarna :-/
Är det någon som haft liknande problem och sitter med något dundertips på vad som skulle kunna vara fel och hur man kommer åt slangarna på enklaste sätt (och får tillbaka allting rätt)?

Tacksam för alla typer av teorier och förslag! :-)

Rek bytesintervall 12000 mil Vem rekommender[…]

Luftfjädring V90

Precis. Samtidigt är produktnamnet Four-C en […]

Har idag förnyat VOC. Alltså Volvo appe[…]

Huvudkontorer i Växjö troligtvis. Ring d[…]