Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bjza
För 10-15 år sedan kunde man köpa hela eller delar av ett "banracing-kit" (hårdare sänkta fjädrar, biffigare krängningshämmare samt hårdare gastrycksdämpare från F&S).

Jag köpte bara stötdämparna, vilka omedelbart förvandlade min ålande gunghäst (V70 170 2006) till en rallybil.
Allt annat lika, förutom polis-bussningar i undre länkarmarna fram. En fantastisk förvandling!

Men ingen lycka varar för evigt, nu har båda vänstersidans dämpare tappat gastrycket / börjat läcka, så kit'et behöver bytas ut. Verkar dock vara lättare sagt än gjort att hitta dessa "original-värstingar" idag:

Stötdämparna fram hade Volvo-nr 9499023-1; bak 9488957-3, men dessa har upphört gälla sedan ett antal år tillbaka.
Ingen korsreferens till F & S originalnummer från Volvo / övriga åf'ar heller. Var kan man få tag i nya sådana?

Finns det någon därute som vet vad dessa heter på "Fichtel & Sachs-språk"?

/"Hoppfull gassugen"
Jag har original på vår V70 men på V50 har jag Bilstein B6 runt om och HR fjädrar, det finns B4, B6 och B8 till V70 på autodoc.

Jag vet att det finns B12 och B14 men hur det står till bland Sachs dämparna vet jag inte.

B4 är att betrakta som standard.

Fällbart framsäte?

I vår tidigare V70 fanns det beskrivet hur […]

S40 2,4 Aut. MY04 OK köp ?

Ett tips är att 'villkora' köpet med att[…]

Jag har inget bra svar på kolvringar. N&aum[…]