- lör 23 dec 2023, 21:56
Nu har jag läst flera trådar och fått många bra tips gällande utebliven fyrhjulsdrift. Jag har en XC70 2,5T automatlåda från 2007, 26000mil. Har ingen fyrhjulsdrift eller antispinnfunktion och felmeddelanden så som ”abs-service erfordras” och ”antisladd tillfälligt avstängd” har slutat visas i displayen. Följande kan konstateras;
-ABS-bromsfunktionen fungerar, alltså borde signaler från hjulsensorerna funka.
-kardanaxeln snurrar fram till Haldex-kopplingen.
-styrvinkelgivaren funkar och ger bra och jämna värden på datorn vid alla lägen på ratten.
-har 12V spänning fram till Haldex-elektroniken (DEM).
-har följande felkoder enligt datorn:
Broms ABS(BCM) Mark 25 AWD:
DTC0109 kommunikation CAN bus (permanent)
DTC0108 kommunikation CAN bus (permanent)
Broms-styrvinkel-diagnose DSTC
DTC000E Styrenhet (permanent)
Alltså, någonting gör att Haldex inte kopplar in vid slirande framhjul…
Har nu följande funderingar/frågor:
1. Hur kan jag mäta om DEM ger signal till Haldex-pumpen? Antar att jag inte kan mäta spänning ut från DEM när bilen står still i garaget? Kan man tvinga aktivering av inkopplingen av fyrhjulsdriften?
2. Har läst att ett vanligt fel på Haldex kan vara att en tryckgivare eller ett relä inte fungerar. Var sitter dessa och hur kan jag kolla funktionen på dom?
3. Tänker att jag borde kolla punkterna 1 och 2 innan jag börjar riva isär Haldexpumpen för olje- och filterbyte? (Dock så är det säkert är dags för Haldex-service då detta inte är gjort på ca 10.000mil.)
Tacksam för all hjälp och tips.
-ABS-bromsfunktionen fungerar, alltså borde signaler från hjulsensorerna funka.
-kardanaxeln snurrar fram till Haldex-kopplingen.
-styrvinkelgivaren funkar och ger bra och jämna värden på datorn vid alla lägen på ratten.
-har 12V spänning fram till Haldex-elektroniken (DEM).
-har följande felkoder enligt datorn:
Broms ABS(BCM) Mark 25 AWD:
DTC0109 kommunikation CAN bus (permanent)
DTC0108 kommunikation CAN bus (permanent)
Broms-styrvinkel-diagnose DSTC
DTC000E Styrenhet (permanent)
Alltså, någonting gör att Haldex inte kopplar in vid slirande framhjul…
Har nu följande funderingar/frågor:
1. Hur kan jag mäta om DEM ger signal till Haldex-pumpen? Antar att jag inte kan mäta spänning ut från DEM när bilen står still i garaget? Kan man tvinga aktivering av inkopplingen av fyrhjulsdriften?
2. Har läst att ett vanligt fel på Haldex kan vara att en tryckgivare eller ett relä inte fungerar. Var sitter dessa och hur kan jag kolla funktionen på dom?
3. Tänker att jag borde kolla punkterna 1 och 2 innan jag börjar riva isär Haldexpumpen för olje- och filterbyte? (Dock så är det säkert är dags för Haldex-service då detta inte är gjort på ca 10.000mil.)
Tacksam för all hjälp och tips.