Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ladrene
Marcusjj1 skrev: mån 04 dec 2023, 13:18
Ladrene skrev: sön 03 dec 2023, 18:12 Hej!
Köpte mig en V70 (2005 2.5T) igår som ska tjäna mig som pendlingsbil och familjen i övrigt under helger och eventuella resor. Fick mig en rejäl kalldusch när vi skulle stoppa in grabbens bilbarnstol där bak - bilen har ju för h*lvete inte ISOFIX!
Snabbt in och söka kunskap på nätet.
Det verkar ju finnas en pryl som man hyfsat lätt kan skruva dit för att lösa problemet, men hur i hela helsingland får jag tag på en? Höger bak är det jag vill åt. Någon som sitter på tips kring hur jag kan få tag på en?
Tar tacksamt emot all hjälp och tips - eller om någon har en till övers?
Jag hade samma problem för ett par månader sedan. Jag letade på skrotar, letade begagnat mm. Slutade med att jag köpte från usa på ebay.
Beställa från EBay gör jag gärna om det kan lösa mitt problem! Du råkar inte ha en länk till den? Kan tänka mig att det är fler än jag som skulle uppskatta det
av Dextre
Eftersom jag aldrig haft ISOFIX har jag inget att jämföra med, men jag har samma erfarenhet som vissa tidigare skrivit. Det är ju bara att sätta fast med bältet. Vad är det för stol du använder?

Jag har haft urtagbart babyskydd, bakåtvänd och framåtvänd stol i S60 och det har gått alldeles utmärkt. Jag har trott att det varit lika säkert. Med den bakåtvända fanns det ögglor bakpå framstolens skenor man kunde sätta fast så att stolen hölls hårt ned i sätet, men det hade gått ändå.
av Cordings
Vid en snabb sökning ser det ut som att de inte är så lätta att få tag på längre.

Själv köpte jag höger för fem år sedan och vänster för två år sedan. Nu verkar det inte finnas i lager någonstans längre.
av Ladrene
Precis som ni gissat så har vi en stol med basplatta (yes, den kräver då Isofix - och det visste vi vid inköp) men blev som sagt snopen när det visade sig att det inte fanns på Volvon.
Har idag ringt till såväl Volvo Cars som till Bilia och även en skrot- men icke.
Volvo har slutat tillverka och lagerför inte längre.
Verkar ha funnits på svensk 3.parts handlare tidigare men även där är det slut.
Vparts säger i Mail att de nu jobbar på att tillverka egna men har inget besked om när de blir redo att distribuera till slutkund.
Jag lyckades hitta en på eBay som nu är beställd (989kr! - som hittat) återstår att se om den kommer och om den slutligen passar..
av Marcusjj1
Ladrene skrev: mån 04 dec 2023, 15:27
Marcusjj1 skrev: mån 04 dec 2023, 13:18
Ladrene skrev: sön 03 dec 2023, 18:12 Hej!
Köpte mig en V70 (2005 2.5T) igår som ska tjäna mig som pendlingsbil och familjen i övrigt under helger och eventuella resor. Fick mig en rejäl kalldusch när vi skulle stoppa in grabbens bilbarnstol där bak - bilen har ju för h*lvete inte ISOFIX!
Snabbt in och söka kunskap på nätet.
Det verkar ju finnas en pryl som man hyfsat lätt kan skruva dit för att lösa problemet, men hur i hela helsingland får jag tag på en? Höger bak är det jag vill åt. Någon som sitter på tips kring hur jag kan få tag på en?
Tar tacksamt emot all hjälp och tips - eller om någon har en till övers?
Jag hade samma problem för ett par månader sedan. Jag letade på skrotar, letade begagnat mm. Slutade med att jag köpte från usa på ebay.
Beställa från EBay gör jag gärna om det kan lösa mitt problem! Du råkar inte ha en länk till den? Kan tänka mig att det är fler än jag som skulle uppskatta det
Tyvärr inte. Det var från någon skrot i USA som hade ett par hemma. Fick ge 800kr för båda bak ink tull
Ser att du hitta ditt fäste. Strular det så får du PM. Jag har en 06 med fram och höger Isofix fäste. Ungarna stora så dom behövs ej längre. Kanske ska lägga in dem på säljes istället.
av Ladrene
Righthanddrive skrev: tis 05 dec 2023, 21:45 Ser att du hitta ditt fäste. Strular det så får du PM. Jag har en 06 med fram och höger Isofix fäste. Ungarna stora så dom behövs ej längre. Kanske ska lägga in dem på säljes istället.
Stort tack, mycket uppskattat med din hjälpsamma inställning. Ja, nu löste det sig för mig. Delen kom hem strax före jul och passade bra. Men känslan är ju helt klart att det är eller kommer vara fler i min situation så jag tänkte väl göra precis så som du, att jag säljer den separat till någon som verkligen behöver den dagen jag väljer att skiljas från bilen.
Allt gott !
av rosefors
Jag har själv väldigt svårt att förstå hur Volvo vars ledord är säkerhet kan låta en så pass viktig säkerhetsdetalj utgå till en bil som fortfarande är en av Sveriges vanligaste bilar. Hade aldrig tillåtits i exempelvis USA. Jag har själv också ett högerfäste över nu, tack och lov.

Helt rätt!! Att bygga den har i detta fall i[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Så här ser aggregataxeln (Volvos namn p[…]

Pilot Assist

Finns det olika Pilot Assist? Jag har kört li[…]

Visa din semesterbil(d)

Vart ju inte bara öl, korv och sightseeing ut[…]