- fre 29 dec 2023, 17:13
Hej! Har precis skaffat mig en v70 07 2,4d med tf80sc lådan med "lådras". Den driver ingenting varken fram eller bak oavsett hur mycket man gasar. Fick den att röra sig 2 meter några gånger men inget mer.
lägger jag i manuellt läge och varvar så lägger den sig på 5an fast den inte rör sig ett dugg.
Får följande felkoder i VIDA:
TCM-012D växlingsfunktion felaktig utväxling
TCM-012E backväxel felaktig utväxling
Ibland får jag även TCM-0A31 kommunikation styrenhet signal från styrenhet motor ECM, denna kommer och går.
Dessa koder va lagrade sedan tidigare ägare men inte kommit tillbaks:
TCM-0029 växel 2 felaktigt utväxlingsförhållande
TCM-002A växel 3 felaktigt utväxlingsförhållande
TCM-0051 lock-up solenoid SLU fastnat i läge av
ECM-5720 kommunikation styrenhet TCM felaktig signal
Jag antar att dom sista 4 koderna kom jämt innan hela lådan sluta driva.
Är det mest troligast att lådan är slut eller kan det lika gärna va ventilpaketet alt styrenheten? Då den klagar på mycket elektroniskt. Alla solenoider får ström och man hörde dom när jag körde test.
Kollade oljan och den ser helt nybytt ut så kan inte se på oljan om lådan är sleten.
Har ett ventilpaket liggnas men vet om det ens är lönt att byta så vill gärna veta vad ni tror eller om någon haft samma problem. Bilen har snart rullat 30000 mil :)
lägger jag i manuellt läge och varvar så lägger den sig på 5an fast den inte rör sig ett dugg.
Får följande felkoder i VIDA:
TCM-012D växlingsfunktion felaktig utväxling
TCM-012E backväxel felaktig utväxling
Ibland får jag även TCM-0A31 kommunikation styrenhet signal från styrenhet motor ECM, denna kommer och går.
Dessa koder va lagrade sedan tidigare ägare men inte kommit tillbaks:
TCM-0029 växel 2 felaktigt utväxlingsförhållande
TCM-002A växel 3 felaktigt utväxlingsförhållande
TCM-0051 lock-up solenoid SLU fastnat i läge av
ECM-5720 kommunikation styrenhet TCM felaktig signal
Jag antar att dom sista 4 koderna kom jämt innan hela lådan sluta driva.
Är det mest troligast att lådan är slut eller kan det lika gärna va ventilpaketet alt styrenheten? Då den klagar på mycket elektroniskt. Alla solenoider får ström och man hörde dom när jag körde test.
Kollade oljan och den ser helt nybytt ut så kan inte se på oljan om lådan är sleten.
Har ett ventilpaket liggnas men vet om det ens är lönt att byta så vill gärna veta vad ni tror eller om någon haft samma problem. Bilen har snart rullat 30000 mil :)