Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av COCS
#1564530
Att strålkastarglas / strålkastare och bakljus / baklampor av plast blir matta är väl ett vanligt problem som funnits på bilar tillverkade sedan början / mitten av 1990-talet och framåt. Vissa bilar blir sämre snabbare och det beror i första hand på plastkvalitet som valts av tillverkaren. Har sett väldigt många Mercedes med detta problem och det kan ju tyckas märkligt.

Vad jag vet, så är det bara plast = är alltså INTE klarlackat från fabrik - vilket hävdas i vissa videor.

Problemet är att solen - och annan yttre miljöpåverkan - bryter ner plasten, så att ytskiktet på plasten oxiderar och ger den matta ytan. Detta i kombination med maskintvätt - som ju gör det hela värre. Dessutom fastnar mikroskopisk smuts i porerna som blir utav oxidationen och reporna.

Jag och min syster har haft några äldre bilar med detta problem och jag har enkelt gjort nedanstående för att få ett jättebra resultat - som varar länge.

OBS! Ingen klarlack behövs och du behöver inte ta bort plastglasen.

Så här…

Se till att du har hemma:
1) Maskeringstejp
2) Rubbing för bil eller plastbåtar
3) Polish för bil eller plastbåtar
4) Polerduk eller Polertrassel (jag föredrar trassel, då det ger ett bättre resultat)
5) Schampo med vax för bil eller plastbåtar

OBS! Jag gör nedanstående för hand p.g.a. maskiner kan göra att det bildas alltför mycket friktion / värme och plasten skadas.

Börja med att tvätta av plastglaset och torka torrt. Maskera därefter billacken runt plastglaset. Tag rikligt med rubbing och gnubba i cirkelformade rörelser - plastglaset kommer att bli matt och se tråkigt ut, men nu har du fått bort all ingrodd smuts, oxidation och även mängder av mindre repor i ytskiktet är borta. Torka av med ny torr trasa, så att rester av rubbingen försvinner (behöver ej torkas jättenoga). Använd nu mycket polish och gnubba på ordentligt i omgångar (byt trasa om den bir smutsig). För att kolla hur det blir under polishen, kan du ibland torka av och se hur det ser ut. När du känner dig nöjd, så avsluta med att tvätta rent med punkten 5 ovan (vatten blandat med s.k. schampo-vax) - följ instruktionen på flaskan.

Det här har blivit superbra för mig och sett nästan som nytt ut efteråt, men jag ger såklart ingen garanti för vad som händer med just ditt resultat och tar alltså inget ansvar för det.

PS. I svåra fall med mycket oxidation på plasten, så kan det nog vara ett enda alternativ att slipa och klarlacka, men jag har aldrig behövt det.

PS 2. Vill dessutom tillägga att det finns vissa starka avfettningsmedel som INTE ska användas på bilars yttre - utan enbart användas till rengöring av motorer och liknande. Använder man sådant avfettningsmedel på en bils yttre, så kan gummilister skrumpna och plastdetaljer - som t.ex. strålkastare bli gulaktiga och t.o.m. få sprickor i plasten = använd inte sådant medel!

Hälsningar Christian Sjöberg
Senast redigerad av 1 COCS, redigerad totalt 0 gånger.
#1564594
Jag har tyvärr inte tagit bilder på rubbing / polering. Det är flera årsedan jag gjorde det sist. Har nu min gamla S80 från oktober 2003 (glas) och en MB E 220 D kombi från september 2011 (plast) och dessa bilar har inte haft problemet som ämnet handlar om.

PS. Avseende S80, så fick jag gratis bytt strålkastare fram p.g.a. kondens omkring år 2006 (goodwill) och gällande MB, så ser strålkastarna fortfarande mycket bra ut - trots närmare 16000 mil, så jag gör inget med den heller.

Önskar alla lycka till och en trevlig jul & nyår!

Hälsningar Christian Sjöberg

Be någon annan chippa istället åt[…]

Vid topplocksbyte/renovering så ingår […]

Xc90 T8 My22 vs My23

Jag gått från sensus i vår tidig[…]

Har du ont om gas så kan du få ett vin[…]