Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gorsken
Hej, jag har haft ett problem med min S80 -00 sedan jag köpte den (detta händer bara under vintern i princip). Jag öppnar bakluckan och stänger den igen för att handla eller liknande och när jag kommer tillbaks så brukar den stå och blinka samt tjuta och man välkomnas av meddelandet i titeln. Att öppna bakluckan och stänga den mycket hårdare än vad jag är bekväm med så brukar det inte komma tillbaks igen förrän jag öppnar bakluckan och inte stänger den hårt igen. Det kan också hända om jag inte drömmer huven hårt nog efter oljebyte t.ex. Har ni stött på detta? Kan det vara samma problem som i den här tråden?

viewtopic.php?t=98149&start=30
oldtimersmc skrev: ons 06 aug 2014, 22:55 Det ÄR batteriet till larmet som har tagit slut mitt säckade efter ca 8 år och din är en ca 8 års MY06 så du kan med förtröstan köpa dig en ny "tuta" eller byta batteri i den gamla.

Brukar inte ge "köp ny" råd men här är jag säker.
Tackar så mycket i förskott!
av SnurreSprätt
Nog för att batteriet är en väldigt vanlig sak när det börjar spöka med larmet, men i ditt fall skulle jag nog tro mer på fukt eller liknande till senor på baklucka eller motorhuv. Särskilt när det handlar om att det mest kommer vintertid.
av Gorsken
Där ser man. Jag har smort upp alla låsklykor till motorhuven och bakluckan med WD-40, det kan ju hjälpa det rent mekaniska. Men tillbaks till det du skrev; Ska jag fysiskt undersöka kabeln från bakluckan ända till dig den slutar alltså? Nu har jag dålig koll på vart sensorn sitter med det bör väll sitta ihop med låset på något vis? Jag skall kolla i min Haynes bok och se om jag hittar det under demontering utav baklucka eller liknande.
av borstarmicke
Microbrytaren i bagageluckans låskista som är dålig?

Hade samma problem fast med passdörr fram på en v70 -99. Fick stänga den mååånga ggr innan jag fick bytt låskista.

Iofs lite skumt att det bara är vintertid.
av Gorsken
Vore det inte logiskt att när batteriet till sirenen börjar bli kasst så gör den det just när det är kallt i.o.m. att batterier presterar sämre under vintern? Jag är ingen expert på elektronik men tänkte bara slänga iväg den tanken. Jag har kollat efter felkoder och det enda som jag kunde hitta våren gammal kod om låg spänning i en av dörrarna. Jag bytte till ett rejält nytt Valtra batteri förra vintern och testade generatorn om den producerar tillräckligt med spänning för att ladda batteriet och den var inom rimliga värden, kan ju vara bra att testa igen antar jag.

Kablarna till bakluckan såg hela och fina ut men kabelbrott kan man ju inte se speciellt lätt. Kontakterna är det ingen som helst korrosion i så det är nog inte problemet. Jag testade att låsa upp bakluckan med nyckeln då resten av bilen var låst. Då gick larmet igång. Jag stängde då luckan hårt, låste upp resten av bilen så att larmet vart tyst, och låste igen. Sedan låste jag upp bakluckan med nyckeln en gång till och då kom inget larm. Men det var en intressant företeelse. Den verkar lite gnällig/kinkig eller vad man ska säga. Jag är väldigt noggrann med att ladda batteriet, jag har den inkopplad i min ctek-laddare i princip hela vintern närbjag inte använder den.

Jag killgissar att det är batteriet till sirenen eller just låskistan som du nämnde Borstarmicke.

Helt rätt sicnarf. Smörjer eventuellt upp med ptfe senare.
Byta lamphus/baklykta xc90 2018

Kanon!! Tack så mkt! Det var lite mer att ta[…]

Vilken mjukvara har ni?

Hade min bil inne på service idag och min PT[…]

Tack för era svar. Bromsskivan sitter inte […]

Du menar att Easee Home Up kan switcha faser typ[…]