Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gström
Jag har en V70N-06 2,4 140hk med lågt sportchassi från fabrik och nivomat bak. Nu har bilen rullat 32 300 mil och det börjar att bli dags att se över stötdämparna på bilen. Nya nivomatdämpare kostar 8500 kr styck nya på Volvo vilket inte känns aktuellt att betala. Jag har sett att det finns rätt många olika stötdämpare med olika artikelnummer på bildelsbasen men väldigt begränsat med rätt orginalnummer som jag har på mina dämpare. 30639387. Någon som vet om man kan köpa nivomater med annat orginalnummer men från en bil med samma motorkod?
av rosefors
Har du nivomat med sportchassi borde du rimligen ha speciella nivomater specifikt för den höjden. Nivomat har dessutom specifika fjädrar.

Nivomaterna sätter höjden på bilen. Fjädern ger därtill den extra lyftkraft nivomaten behöver för att kunna reglera den höjd som nivomaterna ska ge. Det betyder att bytet man till ordinarie dämpare behöver du byta fjädrar.

Förr kunde man köpa nivomatdämpare i en sats om två. Det blev då betydligt billigare per styck, runt 10kkr för satsen.

Nivomaterna ger betydligt trevligare egenskaper på bilen oavsett last. Skulle jag behöva byta mina så hade jag antagligen köpt nya igen, om man kan köpa sats om två.
av Gström
Okej jag förstår! Tack för infon, jag får väl helt enkelt kosta på ett par nya med rätt orginalnummer framöver.
av SAM
Hej!
Nivåregleringsdämparna bak till sportchassie heter:30760910 och är ersatta till 30714009.
Om jag inte minns fel så hette dom tidigare 30639387.
Nivåregleringssatsen som innehåller dämpare, fjädrar och monteringsdetaljer har tidigare varit ett billigare alternativ än att köpa lösa dämpare.
Lycka till!
Sam
av Gström
Hej! Det var ju bra, då ska jag kolla runt lite på begagnatmarknaden och se vad man kan hitta. Tack!! Du kanske har sparat mig ett par tusenlappar

Så var det dax igen.... https://www.di.se/n[…]

@Micce1980 , Brukar jag också göra.. b[…]

MartinS V60 D4 R-Design

@MartinS , Har själv dragit mig från[…]

En bekant hade en hel del parkslide vid sitt to[…]