Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Focksson
Jag undrar om det går att stänga av övervakningen av lampor på en V70N-04 eller-05?
Minns inte vilket år det är...

Har satt LED i halvljuset men bilen larmar även om jag använder motstånden som följde med i köpet.
Användarvisningsbild
av HCP
Använd större motstånd, eller så är de inte inkopplade rätt.
I lampkontakten, testa vänd på kontakten till motstånden, beroende på hur de ser ut.
av Focksson
Tack för svar.
Motstånden kom med färdiga kontakter och de har jag vänt åt alla håll och kanter i båda ändarna. Det är ju inte så många kombinationer man kan göra såklart men ändå...
Det är Biltemas H7:or kan tilläggas.

Större motstånd vet jag inte riktigt hur jag ska få tag på. När man kollar på hemsidor verkar de inte uppge motståndet och då blir det svårt att jämföra, sen tänker jag att bilen inte accepterar för högt motstånd heller väl?
av glock40sw
Din bils belysnings övervakningen är anpassad för glödlampor ,vid byte till led blir resistansen vanligtvis för hög ,normalt till 100 gånger större ,och då tror systemet att lampan är trasig .
För att lura systemet måste du öka strömförbrukningen genom led med en parallell motstånd. Värdet om motståndet kan beräknas eller provas fram.
av Focksson
sicnarf skrev: mån 20 nov 2023, 08:35 Köp andra lampor då.
Kort svar: Nej tack.

Långt svar: Så kan man absolut göra, men det är inte säkert att nästa lampa jag provar fungerar bra den heller. Om jag inte får input från någon som har provat en specifik lampa på en likadan bil så att chansen ökar markant att det faktiskt fungerar bra. Det bli kostsamt om jag ska prova mig fram.

Dessutom var det inte jätteroligt att skruva ner fronten för att ta ut lyktorna, det är inte riktigt byggt för att vara smidigt att byta lampor på den modellen...
av Focksson
glock40sw skrev: mån 20 nov 2023, 08:36 Din bils belysnings övervakningen är anpassad för glödlampor ,vid byte till led blir resistansen vanligtvis för hög ,normalt till 100 gånger större ,och då tror systemet att lampan är trasig .
För att lura systemet måste du öka strömförbrukningen genom led med en parallell motstånd. Värdet om motståndet kan beräknas eller provas fram.
Finns det effektmotstånd att köpa i de storlekar som kan tänkas behövas?
Om jag mäter motståndet på en vanlig H7, jämför det med motståndet på min H7 led så ska jag sätta ett motstånd med mellanskillnaden parallellt med ledlampan?
Eller ska man göra det på något annat sätt?
av glock40sw
Teorin är det lät att räkna motståndsvärde ,men i praktiken lite komplicerat, du nämnde två årsmodeller -04 och -05 ,de har helt olika elsystem med få komponenter som är utbytbara . Jag har byt i min XC 90 MY -07 alla glödlampor till led rakt av utan problem med lampövervakning. Däremot massor av problem med billiga led ,en del slocknade efter några veckor andra började blinka och värstingar var trasiga redan i förpackningen Nu har flesta mina led tillverkade av Osram ,och långa loppet har dyrare inköpspriset lönat sig.
Det går kanske programmera också ,alt som människor har gjort kan människor ändra också. Annan sak är om det lönar sig, Någon gör det själv jobb är det inte.

Funkar till årsm 2023 enl menyn i Foxwell sc[…]

Vi som beställt EX90

Ahh min säljare sa sensommaren 2024. Men dom […]

Köpråd XC70

V60 2017 och 2018 är lite speciella på […]

Har mätt där nu, och inget volt där[…]