Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

V70 2005 35K. Problem med hackande styrning. Var övertygad om att det var rattaxelknuten som var i behov av byte. Bättre begagnad inköptes (11K) och bytes. Till min förvåning så hugger det fortfarande lika mycket i styrningen. Den gama knuten kändes till min förvåning också bra när jag demonterat den.

Vad kan det vara som orsakar huggande styrning då, servopump på väg att ge upp eller vad kan det vara?

För övrigt så sitter det på nya kompletta fjäderben. Men problemet fanns både före och efter dessa bytes.
Kolla om kuggstången gått torr på fett.. Och det är inte fel att smörja lagret där rattaxeln går in i styrväxeln.
Vrid ratten helt åt höger och ta av styrväxeldamasken på vänster sida så tittar kuggstången ut där.. Smeta på MoS2-fett ;-)
Tjena, ny på forumet här.
Satt och sökte runt lite för är lite fundersam runt min styrning. En s60 -04.

Servosystemet verkar va som det ska. Känns inte som jag har fel på pump/styrväxel. Inbillar mig att felet är ibland när jag står still. Men i vilket fall så fort jag kör är det samma hela tiden, den går att styra men lägesvis är den sjukt trög en liten bit sen blir den helt plötsligt lätt, hela tiden fram och tillbaka. Rent av livsfarligt🤣
Kan det kanske vara knuten på rattstången?
Smörjt kuggstången rikligt med fett. Tyvärr hugger den fortfarande i vissa lägen när man svänger. Servon är inte trög för övrigt. Snart slut på idéer, funderar på att prova byta servoolja och se om det hjälper.

Någon som har några andra idéer om vad det kan vara?

Så var det dax igen.... https://www.di.se/n[…]

@Micce1980 , Brukar jag också göra.. b[…]

MartinS V60 D4 R-Design

@MartinS , Har själv dragit mig från[…]

En bekant hade en hel del parkslide vid sitt to[…]