Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har precis köpt en Volvo V70 2003 till pojken. Bilen är registrerad som A-traktor och följer alla regler som den ska, gått 35 tusen ish. Nu till problemet, något gör mig nervös då vi nyss köpt den och den påvisar detta problemet med att den varnar för låg nivå på kylarvatten, stanna med en gång. Ut och kontrollerar nivån på vattnet vilket i princip nästan är borta. Öppnar man sedan locket med motorn igång så bubblar vattnet upp igen samma om man sätter på locket då sjunker det, speciellt vid gaspådrag. Jag har kollat olja både på toppen och vid oljestickan, allt ser normalt ut, inget klägg eller missfärgningar vilket borde kommit nu kan man tycka eftersom vi ändå har kört med bilen några mil..fyllt på vatten och speciellt när motorn varit kall, tempgivaren i instrumentpanelen ligger stabilt i mitten, värmen fungerar...

Är fruktansvärt rädd att det ska vara topplockspackningen och blir inte riktigt klok på detta, vad kan det vara OM det nu inte skulle vara topplockspackning? Har ni några råd till mig
På din din beskrivning så tyder det på att det läcker kompression från cylindrarna ut till kylarvätskan. Tänkbara orsaker är defekt topplockspackning eller spricka i något cylinderfoder/topplock. Det kan ju vara värt att be en verkstad kolla efter koldioxid i kylarvätskan för att få en bekräftelse.
Bilen är ju över 20 år gammal och även Volvo kan gå sönder, trist såklart!
/Hasse
Laddbox

Hej, jag har just köpt en v60 t6 recharge. Ja[…]

trådlös laddning

Om någon i framtiden vill veta vad kag gjord[…]

Plötsligt ändras inte displayen på[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Jag hade problem med lambdasond i ett halvå[…]