Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kalleskaviar1
Tjena allihopa!

Har nyligen köpt en XC70 med 2.4T Automat.
Rullat 40500 mil men går som en dröm.

Har precis servat den idag (olja och alla filter) och fick också för mig att jag skulle byta ut oljesilen vilket jag också gjorde.

Har alltid servat mina andra bilar vid ca 1200-1500mil intervall. Men hur ofta hade ni servat en motor som rullat 40+? Var 500 mil? 1000?

Har tankar att denna ska stanna i min ägo många år till nämligen.
av UnleashFusion
Kalleskaviar1 skrev: lör 30 sep 2023, 18:46 Tjena allihopa!

Har nyligen köpt en XC70 med 2.4T Automat.
Rullat 40500 mil men går som en dröm.

Har precis servat den idag (olja och alla filter) och fick också för mig att jag skulle byta ut oljesilen vilket jag också gjorde.

Har alltid servat mina andra bilar vid ca 1200-1500mil intervall. Men hur ofta hade ni servat en motor som rullat 40+? Var 500 mil? 1000?

Har tankar att denna ska stanna i min ägo många år till nämligen.
runt ~1000mil låter väl rimligt, men vill du byta 2ggr per år funkar det också. eventuellt skölja automatlådan?
av panth0n
750-1000 mil oavsett ålder så håller man motorn fräsch :-)
Är man petnoga så lägger man på ett filterbyte var 500 mil, men det kladdar ju en del på bensinarna att släppa ner filterkoppen. På D5 är det lite lättare :-D
Användarvisningsbild
av Erik Å
2000 mils intervall enligt handboken sen bilen var ny.Självklart, hade oljan blivit smutsig så skulle jag byta oftare än så.
V70 -00 B5244S2. 62k mil. Lyckligtvis varken turbo eller automat. Perfekta emissionsvärden och går mycket snålare än när den var ny. Drog märkligt nog ur batteriet i natt men det är knappast oljans fel. :-D Trodde för ett ögonblick att originalgeneratorn började svikta men det är nog snarare ett tjuvströmsproblem.

Oljetråget samlar dock lort som inte kommer ut när man tappar ur oljan så jag sköljer igenom med en halvliter lågprisolja 2-3 gånger. (pluggen återmonterad varje sköljning) Verkar göra gott för livslängd på tätningar och VVT-nav.
Folk tycker att jag är konstig men jag bryr mig inte längre :P
Användarvisningsbild
av lennarte
Viktigast är nog att byta en gång om året. Kör man så lite så man inte kommer upp till 500 - 1000 mil om året så är en gång om året en bra riktlinje. Det som "dödar" oljan är alla kallstarter och småkörningar, det kan ta flera mil på vintern att få oljan så varm så den kan "vädra ut" all kondens och bensin inblandning som blir vid vinterkörning. "Hasplåten" under motorn är en bra hjälp att få upp temperaturen på oljan. Tänk på att oljan inte är varm när kylarvattnet är det.
Användarvisningsbild
av Erik Å
En gång om året? Då blir det ju 3000 mils intervall på min, är inte det i överkant? :-D :-D :-D

Vad har du för skylthållare förres[…]

Bränsletrycksensorn Det jag inte för[…]

Så med andra ord så har jag kört […]

Ser ut som skyddet över juster muttern fö[…]