Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Borenius
Det här kanske är en märklig fråga men min V70 T5 är just nu inne på verkstad för ett turbobyte. Då kommer den självklart få ny olja, nytt oljefilter och luftfilter.
Hade jag då själv kunnat byta kamrem, tändstift, kupéfilter mm (nästan direkt efteråt) och ”räkna” det som en service för att kunna stämpla det i boken?

Anledningen till att jag gärna hade velat byta kamrem är att förra ägaren påstod att den byttes 2021 vid ca 28 500 mil, och den har nu gått strax över 31 000 mil. Där sitter en SKF-lapp fastklistrad med ovanstående datum och miltal men det står inget i serviceboken. Där står det bara olja + filter.
Tänker jag helt galet med att vilja vara på den säkra sidan och byta för att veta säkert när den är bytt?

Intervallerna på kamremmen är väl 18 000 mil eller 10 år, stämmer det?
Hade ni skippat byta kamremmen?

Om ni hade bytt kamremmen samt allt annat i service-väg, hade ni stämplat boken då trots att oljebyte och nya filter egentligen är för turbobytet och inte specifikt en vanlig service?

Skulle det räknas som ”fusk”?
För en bil som gått 31k mil så skulle jag gått på förre ägarens och klisterlappens uppgifter utan att ligga sömnlös.
Serviceboken kan du väl göra som du vill med så länge du inte skriver in något som inte är gjort. Gör du ett kamremsbyte så är det ju bra att få med det även om värdet av "full servicebok" är rätt begränsat för en bil med 31k mil.
Jag hade nog litat på klisterlappen.
Kan ju varit en lätt mekaniker som inte orkade leta reda på serviceboken, eller så kanske den inte fanns i bilen vid tillfället

Sent from my 2107113SG using Tapatalk

Har en v70 -11 Den dör under färd n&aum[…]

Vevhusventilation oljeläckage

Hej! Undrar om en igensatt vevhusventilation kan o[…]

Beror på hur tjocka plattor du tänkt […]

Bränsletrycksensorn Det jag inte för[…]