Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1555979
Skulle vilja veta hur många som varit med om att multiremmen delat sig. Har varit ute för detta. Remmen var en Volvo original, som gått 2500 mil, 2 år gammal separerade så att av de 6 ribborna hade de 2 ribborna närmast motorblocket separerat till var sin trasig ribba.
Samtliga rullar som styr remmen hade bytts vid rembytet. Generatorhjul, servopumpshjul och AC-kompressorhjul löpte lätt och alla linjerade. Svaret från Volvomekaniker var att har man otur så. Något vasst föremål hade kommit in i motorutrymmet trots plastkåpan under motorn och körning på asfalterad väg och orsakat händelsen. Det kan inte vara fabrikationsfel på remmen.

En insändare på Garageforumet skrev: Vid motorras p.g.a remhaveri har alltid varit att multiremmen delat på sig. en eller 2 ribbor har klivit in innanför kamremmen och sen har det varit skit av motorn.

För min del resulterade detta i topplockshaveri för min 3.0l bensinsexa= 22 böjda ventiler och 2 som ventiltallriken t.o.m brutits av från skaftet.
Kuriosa är att bilen är en "mintcondition" bil och därför köptes volvorem, annars brukar jag använda mest SKF´s ersättningsdelar.
XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]