Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LevandeDöden
Tjena,

Fått ett problem med mitt bromsljus nu. Bromslampan på översida bakruta lyser när jag bromsar, men inte mina två baklytor på sidorna.

Läst lite här och var om vad det kan vara. Bla. byta lampor, kolla shunt och strömrelä. Tagit reda på vilken shunt och relä det är, men tänkte höra med er om ni vet hur man tar loss shunten från panelen? Den sitter som berget - har bara testat med handkraft än så länge. Vill ju inte förstöra det ännu värre... (tar tången nästa gång annars)

Tänkte jag vill ta loss shunt och relä för att se så jag köper rätt delar, istället för att jämnföra senare.

Finns det någon teknik för att ta loss shunten eller är det bara att ta i lite mer?

Gäller en Volvo S60 2002
av LevandeDöden
sicnarf skrev:Vad säger du? Likadant på din bil.

Nej tyvärr inte det jag frågade om. Det han tog bort va strömrelät. Det jag undrar är själva shunten som sitter på panelen.
Senast redigerad av 1 LevandeDöden, redigerad totalt 0 gånger.
av dieselkenneth
Med allra största sannolikhet bromsljusrelät. Sällan en shunt ger upp har inga rörliga delar, däremot relät har jobbat åtskilliga gånger sen 2002 Prova genom att byta plats med relät till dimljuset som sitter under om jag inte minns fel och är av samma sort. Du måste ta bort panelen som sitter mellan baksätet och luckan vid säkringarna. Tror reläna sitter på plats rm14 och rm15. Enklast sätt att identifiera relät är att lägga ett finger på och be en medhjälpare slå av och på dimljus respektive bromsljus. Känns ganska tydligt vilka relän det är. Panelen sitter med klipps och en skruv i fästet till insynsskyddet har för mig att det är en lång 10mm hylsa som behövs. Bromsljuset i baklyktorna styrs av relät och övre styrs direkt från REM.
av LevandeDöden
Det var bromsljusrelät. Bytte som du sade relät från dimljuset till bromljus och nu fungerar det igen. (Panelen sitter mycket mer tillgänglig på min S60, då du bara tar ner en panel i bagaget). Tack så mycket för hjälpen, ha en trevligt helg!

Har en v70 -11 Den dör under färd n&aum[…]

Vevhusventilation oljeläckage

Hej! Undrar om en igensatt vevhusventilation kan o[…]

Beror på hur tjocka plattor du tänkt […]

Bränsletrycksensorn Det jag inte för[…]