iRunfast skrev: men oavsett tråd och egen fullagning kanske airbagen struntar i lagningen och öppnar stolen iaf?
Det kan du vara helt säker på att den gör. "Problemet" är ju att om airbagsömmen (som är sydd lagom stark) blir för stark kommer airbagen hitta en annan väg ut än den avsedda...
Gick tvärs över gatan här i hökarängen o frågade, svaret, kom hit så fixar jag det direkt, körde dit bilen, hon satte sig på en pall utanför bilen och sydde ihop det på 15 minuter, hon bad mig gå hem o fika så jag skulle slippa hennes språk under arbetet... det har nu hållit i 3 år utan problem, tjejer kan......helläder stol.
Det skulle även du klarat av att sy i läder, wissel. Det är inga konstigheter bara du har sytt lite tidigare.
Annars finns massa videos på Youtube så man kan inte misslyckas.
Det är rätt vanligt att sömmen i ryggstödet på förarstolen mot dörren går upp och att sidotyget (som är konstläder) spricker.
Det borde inte vara några konstigheter att laga sömmen själv. Och eventuellt limma på lite bomullstyg (lakanstyg) på insidan så att det spruckna konstlädret kan få lite stabilitet. Konstläder åldras tyvärr väldigt dåligt och släpper då från det underliggande tyget. SIPS-airbagen har extremt mycket kraft så det borde inte vara några problem för dem att vecklas ut på rätt sätt med normal tyg. Och skulle sömmen sys med extra kraftig tråd så skulle tyget vid sidan om ge vika om sömmen höll.
På bilden är min gamla elstol ½-läder på en v70 -05. Originalsömmen är (röd) är sydd med väldigt tunn tråd och det är väl bra om man behåller den tjockleken. Men jag skulle använda extra stark nylontråd. Är den i använder man för klen tråd är risken att tråden går sönder när man ofta går in och ur bilen.
Här är en enkel video hur man syr:
Konstlädret (blå) är ett problem. När plast släpper så förlorar väven under stadga och börjar deformeras och mer av plasten släpper. Detta plus att den del av konstlädret som sömmen går i risker att spricka helt. Jag skulle nog inte byta hela konstläder delen för det finns nog en vits med att inte ha för välsydda stolar för SIPS. Men förstärka delar där det spruckit, limma på den lossade plasten igen och spackla (på rätt sätt) sprickorna borde inte vara några problem.
Jag läste i en tråd att man kunde byta klädsel och stoppning mellan stolar utan några större problem. Någon som testat göra det som fortfarande är aktiv här? viewtopic.php?f=15&t=146842
Själv har jag fördelen med att bo i en stad med returbilen. Komplett uppsättning ½-skin (fram + bak) v70 -05 för 900.- Hittade en som såg helt ny ut med undantag för det vanliga på förarsätet (sprucken söm och repor på lädret på ryggstödet nederst närmast dörren) <3
Nu ska jag bara lyfta klädsel/stoppning till min gamla elstol och snygga till lädret och sömmen ;)
Bilagor
Bilstol. Sprucken söm och konstläder. bilstol.PNG (1.37 MiB) Visad 1296 gånger
Lagade min förarstol helskinn som spruckit upp i sömmen på förarstolens ryggdyna på ColorGlo Handen för 1690 kr ink moms med ett kvitto. Delen har utgått på Volvo.