Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Herminator
Hejsan. Har fått problem med min v70 bi fuel 2005 att den börjar gå dåligt när den blivit varm. Den misständer och går dåligt på både bensin och gas. Den går så pass dåligt att den lägger av Ibland. Felkoder är p0304 o p300. I display kommer det ibland upp: Sakta ner eller växla upp.Bytt alla tändstift och även tändspole nr 4 rengjort lmm o spjällhus men felet kvarstår. Är det någon som har någon idé vad jag skall felsöka vidare på? Hälsningar Jörgen
av errim
Har läst om någon som hade läckage på gasspridare vilket påverkar både gas och bensindrift. Så kolla att du inte har någon läckande spridare. ( kanske borde det heta insprutare istället för spridare när det gäller gas.)

(jag kör själv en s60 bifuel så därför intresserad av frågor som denna)
av Herminator
Skiftade gasspridarna men felet kvarstår. Det är nog 2 olika fel har jag kommit på. Såg att lamdan gav helt fel värden när bilen gick dåligt. Böt den,så nu går bilen bra på bensin. Hackar och går dåligt på gas. Så nu misstänker jag gasfördelaren.
av KSM001
Jag har just köpt en 2006 V70 Bi-Fuel och har liknande problem. Bilen går perfekt på bensin men rycker (så det stör)vid gasdrift. Går jämt och fint på tomgång men rycker i landsvägs och motorvägsfart. Vid lätt acceleration upphör ryckningen men man kan ju inte köra med kontinuerlig acceleration/inbromsning. Tidigare ägare hade bytt lambdagivare, tändstift, tryckregleringsventil, gasspjäll och någon stegmotor. Vi rengjorde LMM och gasspjäll utan förändring på hur motorn uppför sig. Det känns som att inte motorn får tillräckligt med gas och eftersom motorn går bra på bensin så borde det ju vara något gasrelaterat eller är motorn bara så mycket känsligare för inställningar på gas?
av margu
Herminator skrev: mån 25 jul 2022, 13:23 Skiftade gasspridarna men felet kvarstår. Det är nog 2 olika fel har jag kommit på. Såg att lamdan gav helt fel värden när bilen gick dåligt. Böt den,så nu går bilen bra på bensin. Hackar och går dåligt på gas. Så nu misstänker jag gasfördelaren.
Är det lätt att byta gasspridare själv? Jag har själv en bi-fuel och anar att de behöver bytas.
Volvo 945 STARTAR EJ

då upptäckte dom att min inte få[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]

Kylvätska till 740 b230f

Hej! Funderar på att tömma systemet d&a[…]

Brainys V60

Hej, Såg din föredömliga monter[…]