Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jontemalmö
Precis skaffat en 99:a S80, med den lite konstiga kombinationen 2.9L och manuell, men bara 23'000mil, fullservad och går jättefint så kunde inte låta bli trots att jag föredrar automat i bruksbilar. Den är iaf snål på långturer då jag snittade 0,7 nånting på tio mil landsväg hem.

Två funderingar, den har lite kondens innanför glaset på strålkastarna och fick ngt tips om att Volvo brukade borra hål i tidiga V70:s strålkastarglas, men tycker detta känns vanskligt då dessa på S80 verkligen verkar vara glas och inte plast. Några idéer kring detta?

Den är fin som tusan i lacken och har tydligen behandlats på Mr.Cap för ca tio år sedan, men alla midjelistar i plast och på stötfångarna är matta och gråa dessutom runda märken efter polermaskin. Vad behandlar man dem med för att få fram lite svart lyster igen?

Bild
av jontemalmö
Ok tack, misstänkte det. Googlade runt lite så det blev att borra ett par 3mm hål i varje lock på baksidan, där var faktiskt kondens och nästan vatten i nått av dem.
av johnl
Gällande matta plastlister så har jag gett upp alla former av återfuktning och annat. Bara att matta ner, maska och blåsa med mattsvart/halvmatt färg. Spraya och torka med silikonborttagare först.
av jontemalmö
johnl skrev: tor 24 aug 2023, 22:12 Gällande matta plastlister så har jag gett upp alla former av återfuktning och annat. Bara att matta ner, maska och blåsa med mattsvart/halvmatt färg. Spraya och torka med silikonborttagare först.
Oj, trodde det fanns någon snabblösning. Men håller väl inte? Får se om man orkar lacka då, synd att de skämmer en annars blank bil :-)
Volvo 945 STARTAR EJ

då upptäckte dom att min inte få[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]

Kylvätska till 740 b230f

Hej! Funderar på att tömma systemet d&a[…]

Brainys V60

Hej, Såg din föredömliga monter[…]